DIKUs professor Stephen Alstrup tager til genmæle: Københavns Kommune er ekstremt progressiv – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Datalogisk Institut, DIKU > Nyheder > DIKU-nyheder 2016 > Stephen - Københavns K...

17. maj 2016

DIKUs professor Stephen Alstrup tager til genmæle: Københavns Kommune er ekstremt progressiv

It-udvikling Københavns Kommune

Ifølge DIKUs professor Stephen Alstrup er it-udviklingen i Københavns Kommune præget af et højt investerings- og ambitionsniveau, opsamling og udveksling af best practices samt solid it-planlægning.

I en artikel på Version2 den 17. maj 2016 afviser Stephen Alstrup den skarpe kritik af silodannelse, manglende gevinstrealisering og ringe it-modenhed i Københavns Kommune. Han kalder derimod kommunen 'ekstremt progressiv' og nævner, at der bl.a. er investeret 500 millioner kroner i nye it-services for at effektivere og etablere bedre borgerservice.

- Det falder mig for brystet, at det kommer til at se ud som om man gør det dårligere i Københavns Kommune. Min opfattelse er, at kommunen er meget langt fremme med it-arbejdet i forhold til andre offentlige og også private organisationer, siger Stephen Alstrup til Version2.

Kritikken af Københavns Kommune tager udgangspunkt i en analyse af it-modenheden gennemført af revisions- og konsulenthuset PriceWaterhouseCoopers, som bl.a. konkluderer, at håndteringen af it-projekter i Københavns Kommune er præget af lav kvalitet, dårlige kravsspecifikationer, vage mål og mangelfuld inddragelse af brugerne. Læs mere om analysen i Version2s artikel PriceWaterhouseCoopers: It-projekter i Københavns Kommune cementerer forældede arbejdsgange.

It-projektrådet samler op på kommunens gode og dårlige erfaringer

Stephen Alstrup er en del af it-projektrådet, som er sat i verden for at samle op på de gode og dårlige erfaringer, der gøres i kommunen.

- Det er meget ofte sådan, at der ikke kun er ét problem og én løsning, når et it-projekt kører skævt. Men i projektrådet vurderer vi risici, gevinster, budget- og tidsoverholdelse og samtidig indhenter vi erfaringer fra også private it-projekter, som netop skal sikre, at man i alle faser af it-projekterne bliver bedre, siger han til Version 2 og fortsætter:

- Jeg oplever med andre ord, at man formår at samle op på viden og dele på tværs af organisationen, og at man både får givet god feed-back på og identificeret nye risici, så man mindsker risikoen for, at noget går galt.

Større fokus på it-gevinster

Ifølge professor Kim Normann Andersen, CBS, er det ledelsernes utvetydige ansvar at sikre, at gevinster ved it-realiseringerne hentes hjem, fastslår han over for Version2 - og det er Stephen Alstrup enig i:

- Men man har ofte ikke nogen stor indsigt i, om en investering virkelig giver en gevinst. Det gælder også i mange private organisationer. Det er dog vildt vigtig at opstille gevinstmål, og der skal være udpeget projektfolk, der er ansvarlige for at hente dem hjem. Og det kræver, at de har en opbakning i hele organisationen – fra øverste ledelse og helt ned på gulvet, fortæller han.

Læs Version2 artiklen Professor og it-projektrådsmedlem afviser kritik af ringe it-modenhed i Københavns Kommune her