Carl Winsløw

Carl Winsløw

Professor

Medlem af:

  • Matematikkens Didaktik

Primære forskningsområder

Matematikkens Didaktik, særlig:

- universitetsniveauet, inkl. matematiklæreruddannelse

- komparative studier af matematikundervisning (primært og sekundært niveau)

- IT-brug i matematikundervisning

- epistemologiske teoridannelser i matematikkens og naturfagenes didaktik.

Aktuel forskning

- Lektionsstudier som matematikdidaktisk arbejdsmetode

- Samspillet mellem forskning og undervisning på universitetsniveauet

- Opgavedesign til universitetsmatematik

- Studie- og forskningsforløb i matematik

Undervisnings- og vejledningsområder

Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG)

Matematik i undervisningsmæssig sammenhæng (UV-Mat, bachelorkursus)

Matematikkens Didaktik (DidMat, 2. dels kursus)

Projekter (bachelor, kandidat) samt specialer i matematikkens didaktik

Ph.d.-vejledning og ph.d.-kurser

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    External Didactic Transposition in Undergraduate Mathematics

    Bosch, M., Hausberger, T., Hochmuth, R., Kondratieva, M. & Winsløw, Carl, 2021, I: International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 7, 1, s. 140-162 23 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Authentic Engineering Problems in Service Mathematics Assignments: Principles, Processes and Products from Twenty Years of Task Design

    Schmidt, K. & Winsløw, Carl, 2021, I: International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 7, 2, s. 261-283 23 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Lesson study in mathematics with TDS and RME as theoretical support: two cases from the European TIME project

    Jessen, Britta Eyrich, Bos, R., Doorman, M. & Winsløw, Carl, 2023, I: International Journal for Lesson and Learning Studies. 12, 1, s. 52-64

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Didactics of Mathematics as a Field of Mathematical Research: The Anthropological Approach

    Winsløw, Carl, 2023, Mathematicians' Reflections on Teaching: A Symbiosis with Mathematics Education Theories. Stewart, S. (red.). Cham: Springer, s. 123-138 (Advances in Mathematics Education).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education

    Biehler, R. (red.), Liebendörfer, M. (red.), Gueudet, G. (red.), Rasmussen, C. (red.) & Winsløw, Carl (red.), 2022, Cham: Springer. 736 s. (Advances in Mathematics Education).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologifagfællebedømt

  6. Udgivet

    Mathematical Analysis at University

    Winsløw, Carl, 2022, Advances in the Anthropological Theory of the Didactic. Chevallard, Y., Barquero, B., Bosch, M., Florensa, I. & Gascón, J. (red.). Birkhäuser Verlag, s. 295-305 11 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Udvalgte aktiviteter

  1. European Society for Research in Mathematics Education (Ekstern organisation)

    Winsløw, Carl (Formand)

    20212027

    Aktivitet: Medlemskab - typerMedlemskab af styrelse i virksomhed eller organisation

  2. Recherche en Didactique des Mathématiques (Tidsskrift)

    Winsløw, Carl (Redaktør)

    1 jan. 2006 → …

    Aktivitet: Peer-review og redaktionelt arbejde - typerRedaktør af tidsskriftForskning

  3. Lesson Study as a paradidactic infrastructure to develop mathematics teacher knowledge

    Winsløw, Carl (Keynote)

    11 feb. 2020

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

  4. Professional and academic bases of university mathematics teaching for the 21st century: the anthropological approach to practice based research

    Winsløw, Carl (Keynote)

    12 sep. 202019 sep. 2020

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

ID: 6486