Åbning af spilenhed vækker glæde på Københavns Universitet – Københavns Universitet

Datalogisk Institut, DIKU > Nyheder > DIKU-nyheder 2011 > Åbning af spilenhed væ...

27. juni 2011

Åbning af spilenhed vækker glæde på Københavns Universitet

Kinect-enheden til Microsofts spillekonsol XBox 360 har gennem længere tid været genstand for uofficielle softwareeksperimenter, men nu har den amerikanske virksomhed åbnet helt op for udviklingen til Kinect.

Siden Microsoft lancerede spilleenheden Kinect, der blandt andet kan bedømme afstand ved brug af en infrarød laser, har brugere verden over fundet på nye og anderledes måder at anvende Kinect på.

De mange anvendelsesområder, der eksempelvis omfatter muligheden for at kontrollere et tv ved brug af håndbevægelser, har blandt andet været båret frem af folk, som har forsøgt at tolke de data, der er kommet ud af den åbne USB-port i Kinect-enheden, hvorefter de har skrevet frit tilgængelig software, så andre også har kunnet kommunikere med Kinect.

Men nu har Microsoft for første gang udgivet et offentligt udviklingsværktøj til enheden, som giver yderligere adgang til produktet. Og det vækker glæde på Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU).

»Det ser ud, som om den software, Microsoft bruger, er af højere kvalitet, end de open source-systemer, der har eksisteret indtil nu. Derfor er vi rigtig glade for nu at have adgang til den 'rigtige' software,« siger lektor og medlem af Billedgruppen på DIKU Jon Sporring. Glæden bunder i, at Billedgruppen gennem længere tid har arbejdet på et projekt, der nu baserer sig på Microsofts Kinect, og som skal hjælpe med fysisk genoptræning af patienter.

Læs hele interviewet i Ingeniøren.