Datalogistuderende er med i global startup-virksomhed – Københavns Universitet

Datalogisk Institut, DIKU > Nyheder > DIKU-nyheder 2015 > Datalogistuderende er ...

21. april 2015

Datalogistuderende er med i global startup-virksomhed

BUSINESS

To datalogistuderende fra DIKU er med i en startup-virksomhed, der ved hjælp af madlavning vil bringe mennesker tættere sammen verden over.

Det begyndte med et tilfældigt møde på en bar i København, og i dag er Peter Poulsen og Martin Erichsen medejere af startup-virksomheden Cook With a Local. Da de blev introduceret for idéen bag virksomheden, var de tændte.

”Det lød spændende. Vi skulle bygge noget nyt og have en entreprenør-tilgang til IT. Det der med at udvikle noget fra bunden og så stå som medejer af det det kunne jeg godt lide,” fortæller Peter Poulsen.

På hjemmesiden cookwithalocal.net kan private udbyde mad- og drikkekurser for andre, som foregår i deres eget hjem, og hvor de er værter. Hvis andre har lyst til at være med i arrangementet, kan de så tilmelde sig og betale via hjemmesiden.

Det er altså en måde hvorpå, man kan møde nye mennesker og lave mad sammen med dem.

”Når man laver mad sammen, så bliver man ligestillet, og man får brudt nogle fordomme. Hjemmesiden skal blandt andet bruges til, at lokale og turister kan mødes og lave mad sammen,” siger grundlægger Inger Gislesen, der snart er uddannet business-antropolog.

Til venstre ses datalogistuderende Peter Poulsen. Midt i er det grundlægger Inger Gislesen og til højre grundlægger Christopher Paul Pilgrim. 

Dygtige nok til at lave noget komplekst

De to datalogistuderende er i dag ved at lave speciale på DIKU, men de har i et års tid arbejdet med at lave hjemmesiden for Cook With a Local.  

”Vi kunne hurtigt samle det op, vi skulle lære, fordi vi havde så meget viden fra datalogiuddannelsen på KU. Vi havde på uddannelsen fået en forståelse for den grundlæggende teknologi bag for eksempel søgeindekser, selvom vi ikke havde prøvet at lave et før,” siger Peter Poulsen.

Udfordringen var ifølge Peter at bygge et komplekst produkt, som samtidigt ikke skulle forsvinde ud af de to datalogistuderendes hænder.

”Vi startede med, at man skulle kunne logge ind og tilmelde sig nogle madkurser. Og så er det blevet mere og mere komplekst. Vi skulle sætte en server up, styre serveren, sætte søgeindekser og databaser op, og hele tiden udvikle på det,” fortæller Peter Poulsen.

Et projekt, der aldrig slutter 

For begge datalogistuderende har det været meget lærerigt at indgå i et erhvervssamarbejde. For der er stor forskel på at arbejde i en virksomhed og så løse opgaver på datalogistudiet.

”Det er utroligt udfordrende at komme fra et universitetsmiljø, hvor du afslutter et projekt, når du afleverer en opgave. Det gør vi ikke med Cook With a Local, det er en on-going proces, hvor vi hele skal gå tilbage og forbedre noget,” forklarer Peter Poulsen.  

De to datalogistuderende vil opfordre andre til at prøve at arbejde sammen med nogen fra andre uddannelser eller få et studiejob.

”Det er udfordrende at skulle tale et andet sprog, end det vi kender fra uddannelsen, for det er svært at skulle omstille sig. Vi er gået ind til den her opgave med et mere snævert verdenssyn, men nu er det blevet bredt ud,” mener Peter Poulsen.

Succes’en er på vej

Sidste år var Cook with a Local i semifinalen til Europas største teknologi- og mediekonference, infoShare. Virksomheden har også været i finalen til Venture Cup, der er en konkurrence for startup-virksomheder fra universiteterne i Danmark. Lige nu er virksomheden indstillet til e-handelsprisen.

Og de to datalogistuderende har gjort en stor forskel for startup-virksomheden, mener grundlægger Christopher Paul Pilgrim.

”De har gjort os i stand til ikke at trække investeringer i firmaet. Fordi vi så havde de kompetencer, som vi ellers skulle have købt os til. Vi havde kigget efter programmører i andre lande, og havde vi ikke stødt på Martin og Peter, så havde vi nok endt med nogle dataloger fra udlandet.”

Og Peter Poulsen ville heller ikke have været erfaringen foruden, som har fået det sidste års tid.

”Jeg kan starte min egen virksomhed nu. Jeg har fundet ud af, hvor meget der ligger i at starte noget op og hele tiden udvikle det.” 

FAKTA

- I december blev hjemmesiden cookwithalocal.net tilgængelig.

- Indtil nu har 300 brugere lavet en profil på hjemmesiden, og der er blevet udbudt 8 madlavningskurser. 

- Det koster minimum 30 kroner per person at deltage i et kursus.   

- Cook With a Local har over 2100 likes på Facebook.