27. april 2015

DIKU-studerende fortalte folkskoleelever om datalogi ved Forskningens Døgn

Forskningens Døgn

I forbindelse med Forskningens Døgn deltog 250 folkeskoleelever d. 24. april i arrangementet "Speeddate en forsker!" på Hvidovre Bibliotek. Peter Thougaard, kandidatstuderende på DIKU, var med for at fortælle om, hvad det vil sige at studere datalogi.

Billede: Søren Peter Dalby Andersen

Der blev snakket fysik, biologi, idræt og datalogi blandt meget andet, da Hvidovre Bibliotek under Forskningens Døgn fredag d. 24. april inviterede elever fra folkeskolernes 6.-9. klasser til at "speeddate en forsker".

Egentlige forskere var de 9 KU-studerende, som skulle fortælle eleverne om, hvad man laver på universitet, måske ikke, men forskning blev der ivrigt talt om alligevel.

Læs også: Stemningsreportage på folkeskolen.dk: Til speed-dating om bjørnedyr og krystalstruktur

Peter Thougaard, som studerer datalogi på kandidatniveau, var med for at repræsentere DIKU, og han havde rigeligt at tage sig til i de 7 timer, arrangementet varede. 

- Jeg fortalte om nogle af de problemer, man kan løse vha. datalogi. Udgangspunktet var Netflix og mere specifikt deres 'anbefalings-system' af en god ekstra film, man kan se efter den første er færdig. De blev her udfordret i, om de kunne komme med forslag til, hvordan man kunne anbefale film samt hvilken data, der skal være tilgængelig som grundlag for anbefalingerne, fortæller Peter.

- Jeg gav dem også kort introduktion til medicinsk billedbehandling af MRI-scanninger, hvor nogle problemer og spørgsmål er svære for mennesker at besvare men lette for en computer. Til sidst snakkede vi løst og fast om emner, som eleverne selv var interesserede i, fx computerspil, hacking, apps, hjemmesider og AI.

Læs mere om Forskningens Døgn på deres hjemmeside. 

Flere billeder fra arrangementet

Billede: Søren Peter Dalby Andersen

Billede: Søren Peter Dalby Andersen

Billede: Søren Peter Dalby Andersen