10. februar 2015

App til rejsekortet er kun en lappeløsning

REJSEKORT

Der er måske en løsning på vej til rejsekortpassagerer, der glemmer at checke ud. Godt initiativ, lyder det fra lektor på Datalogisk Institut, Erik Frøkjær, men han mener ikke, at det løser det grundlæggende problem med rejsekortet.

Hvis rejsekortpassagerer glemmer at checke ud, kan det ende med en stor regning. Men nu er der måske en løsning på vej, der skal ændre på det, skriver Version2.

Rejsekort A/S udskrev forleden en idé-konkurrence, hvor det gælder om at lave en app, som skal gøre det muligt for passagerer at checke ud med tilbagevirkende kraft.

Et godt initiativ, men også en lappeløsning, lyder dommen fra flere eksperter, blandt andre lektor ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet Erik Frøkjær.

»Det er en afhjælpning af et af de virkeligt alvorlige problemer, der har været helt fra starten, og som jo i virkeligheden er et fejlgreb designmæssigt.«

Erik Frøkjær forklarer, at det, han mener med designmæssigt fejlgreb, er princippet om, at passagererne skal huske på, at de skal checke ind og ud, og at de i øvrigt også skal checke ind igen, hvis de skifter transportmiddel under rejsen.

»Det er jo slet ikke en løsning på problemet. En løsning på problemet kommer vi jo først til, når vi kommer af med standerne.«

Når løsningen kommer, forudser Erik Frøkjær, at der også kommer en diskussion af, hvor længe efter glemt check ud, det skal være muligt at checke ud via en app eller den browserbaserede løsning, som idé-konkurrencen lægger op til. 

Læs hele artiklen fra Version2 her.