26. oktober 2015

Undervisere fra it-branchen er uundværlige på datalogistudiet

AKKREDITERING

I en artikel på Information.dk kritiseres Akkrediteringsrådets krav til videregående uddannelser for at være for firkantet, bl.a. af studieleder på DIKU, Torben Mogensen.

Flere videregående uddannelser opnår ikke Akkrediteringsrådets kvalitetsstempel, fordi der er for mange eksterne undervisere. Bacheloruddannelsen på DIKU har således fået en betinget positiv akkreditering netop af den grund.

- Det, vores eksterne bidrager med, er fagligt på et højt niveau og ikke noget kvalitetsproblem, men det bliver det gjort til. Problemet er, at kvalitet er meget svært at måle, derfor er det meget nemmere at forholde sig til et bestemt tal, udtaler Torben Mogensen i artiklen. Han mener derimod, at eksterne undervisere fra it-branchen er uundværlige på studiet.

Ifølge Torben Mogensen burde akkrediteringsinstitutionerne gå mere op i de studerendes evalueringer af kurserne frem for om undervisningen varetages af en fastansat forsker eller en ekstern.

- På vores bacheloruddannelse er der et stykke vej op til, at de studerende vælger forskningsvejen, så det vigtigste er, at undervisningen er på et fagligt kompetent niveau, og når vi henter folk udefra, så er de jo på forkant med, hvad der sker inden for datalogien, udtaler Torben Mogensen yderligere i artiklen.

Samme kritik fra jurastudierne

Også på jurastudierne mener man ikke, at brugen af eksterne undervisere svækker kvaliteten af uddannelsen, blandt andet fordi jura er et meget praktisk felt. Ifølge Jens Guldager, formand i studenterorganisationen Forenede Jurister (FJ), bør akkrediteringen kigge mere individuelt på den enkelte uddannelse.

Læs artiklen 'Kvalitetskrav fører til ringere uddannelse' på Information.dk (det kræver abonnement at læse hele artiklen)