1000 europæiske fodboldklubber står i kø til dansk AI-kamera – Københavns Universitet

Datalogisk Institut, DIKU > Nyheder > DIKU-nyheder 2018 > 1000 europæiske fodbol...

31. juli 2018

1000 europæiske fodboldklubber står i kø til dansk AI-kamera

KUNSTIG INTELLIGENS:

Med hjælp fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet har firmaet VEO sat det første intelligente fodbold-kamera i produktion. Kameraet bruger kunstig intelligens og følger automatisk bolden rundt på banen. Flere danske klubber bruger det allerede, mens flere end 1000 europæiske klubber står på venteliste.

Indtil nu har 16 danske klubber købt et kamera, som koster ca. 10.000 kr. Mere ind 1.000 klubber i Europa står allerede på venteliste til at købe kameraet, når det kan leveres i efteråret. Foto: Veo

Den ligner en flot designet grøn madkasse med to øjne, der på et fire meter højt stativ spejder ud over fodboldbanen. Det intelligente kamera er unikt, fordi det med sit panoramiske syn i høj opløsning kan filme hele fodboldbanen på samme tid. Samtidig har kameraet lært at følge bolden og spillerne i takt med at spillet skifter tempo og placering, og man behøver derfor ingen kameramand til at optage kampen.

”Ved hjælp af ’Deep Learning’ har computeren inde i kameraet lært, hvordan bolden og spillerne på banen ser ud, hvilke løbemønstre spillerne har, og hvordan bolden bevæger sig. Derfor kan den forudsige spillets bevægelser og dreje sig efter det,” forklarer postdoc Oswin Krause, fra Datalogisk Instituts Image Section, der beskæftiger sig med billedgenkendelse inden for kunstig intelligens.

1,5 millioner klik fodrer den kunstige intelligens

For at træne kameraet i at genkende det vigtige i fodboldkampene, har det været nødvendigt at få rigtige mennesker til manuelt at klikke på bolden og spillerne. Indtil videre baserer intelligensen i kameraet sig på 1,5 millioner klik lavet af mennesker indsat i et koordinatsystem af banen, som computeren løbende udfylder med forskellige placeringer af bolden og spillerne som den hele tiden lærer af.

”I starten var det svært for computeren at adskille bolden fra andre runde former, som fx en skosnude, et knæ eller stadionbelysningen,” forklarer Oswin Krause fra Datalogisk Institut, der arbejdede på projektet i et halvt år.

Computeren eller hjernen i kameraet kaldes et neuralt netværk og forsøger at efterligne menneskets nervesystem med en række små receptorer, som modtager informationer og reagerer på dem med et output signal. Når computeren ser bolden bevæge sig, udregner den, hvor det er mest sandsynligt, at bolden er på vej hen, og kan dermed flytte sig i den rigtige retning i næsten samme tempo som spillet. 

Analyseværktøj til trænerne

Kameraet, som produceres af det danske firma VEO, er allerede på markedet og bruges af flere klubber, bl.a. klubberne Brøndby IF, Lyngby og KB, men også amatørklubber. Fordi kameraet filmer hele banen, og seeren selv kan styre kameraet eller synsvinklen, når kampen er optaget, er det muligt for fx trænere at følge bestemte områder eller spillere på banen og dermed lave en grundig analyse. 

”Trænere kan meget detaljeret gå ind og se, hvad der gik galt, da de tabte kampen,” fortæller Jesper Taxbøl, der er Chief Technology Officer i VEO.

Indtil nu har 16 danske klubber købt et kamera, som koster ca. 10.000 kr., mens mere end 1.000 klubber i Europa allerede står på venteliste til at købe kameraet, når det kan leveres i efteråret.

”Der findes ikke noget lignende produkt og klubberne er interesseret, fordi det er svært for dem at finde en kameramand, der gider stå to timer og dreje et kamera,” siger Taxbøl.

Ifølge Jesper Taxbøl er teknologien også relativ nem at overføre på andre sportsgrene, som fx basketball.

Skrevet af SCIENCE Kommunikation