FemTech workshop: Internet-of-things for gymnasieelever

Hvordan udvikles interaktive teknologier? Hvilke færdigheder kræver det at kunne udvikle dem? Hvordan designes de, så de ikke skaber flere problemer, end de løser?

At designe og udvikle digitale teknologier kan drage nytte af at hente viden, erfaringer og perspektiver fra mange forskellige discipliner. Digitale teknologier bliver dog sjældent udviklet med et særlig mangfoldigt tankesæt. På Københavns Universitet arbejder vi for at skabe muligheder for, at alle kan lære om interaktive teknologier. Vi arbejder for at skabe nye måder at engagere folk med forskellige baggrunde i udviklingen af ny teknologi. Vi tror på, at initiativer såsom workshops og events kan skabe muligheder for at lave en modvægt til de dominerende tendenser og på den lange bane bidrage til mangfoldighed, diversitet og inklusion.

Skab et interaktivt Internet-of-things produkt

Som del af denne mission afholder vi i år fjerde udgave af vores FemTech gymnasieworkshop. På workshoppen kommer du som deltager til at konstruere et fysisk og interaktivt produkt, og du vil lære at arbejde med data, sensorer, og microcontrollere. Vi kommer desuden til at diskutere perspektiver og udfordringer.

Praktisk information

15. april kl. 17:00 - 20:00 Installation af software, introduktion til microcontrollere og networking
16. april kl. 9:00 - 17:00 Workshop

Workshoppen vil blive afholdt på dansk. Deltagelse begge dage er påkrævet.

Medbring:

  • Bærbar computer m. USB-stik (medbring eventuelt adapter)
  • Deltagere skal have adgang til at kunne installere programmer på den medbragte computer

Hvem kan deltage?

  • Kvindelige gymnasieelever (2.g eller 3.g)
  • Matematik A
  • Ingen eller kun lidt programmeringserfaring

Tilmelding og spørgsmål

Dette er en gentagelse af den overfyldte workshop afholdt i januar. Alle pladser på workshoppen er fyldt fra ventelisten.

Alle spørgsmål til FemTech workshoppen kan sendes til femtech@di.ku.dk.

Læs mere om workshoppen i januar og se videoen her: