Inspirationsdag for gymnasielærere

Deltagelse i inspirationsdagen er gratis men kræver tilmelding. Tilmeld dig her.

Tilmelding til Inspirationsdagen d. 31. januar 2020. Tilmeldingsfristen er fredag den 17. januar 2020. Da der er pladsbegrænsning på workshopsene anbefaler vi hurtig tilmelding. Pladserne fordeles efter først til mølle-princippet.

Program

08:30 - 9:00 Registrering og morgenkaffe
09:00 - 09:10 Velkomst
09:10 - 11:30

Fire korte foredrag

  • Bjergarter i Grønland viser os hvordan kontinenterne er opstået og hvor Jordens oceaner stammer fra
    ved adjunkt Kristoffer Szilas, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning

  • Fra en iskold verden: er der liv i tundra-søer under 1,5 m is? ved professor Kirsten Seestern Christoffersen, Biologisk Institut


  • Materialer på atomar skala
    ved adjunkt Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen, Kemisk Institut


  • På sporet af det økologiske fingeraftryk - fødevaresvindel anno 2020"ved lektor Kristian Holst Laursen, Institut for Plante- og Miljøvidenskab

Læs mere om de enkelte foredrag

11:30 - 12:00 Diskussion og spørgsmål på baggrund af formiddagens oplæg
12:00 - 12:45 Frokost
12:45 - 13:15 Transport til eftermiddagens workshop
13:15 - 16:00

Workshops på forskellige institutter

  • Internet-of-things, diversitet og innovationsprocesser
  • Det Periodiske system
  • Sensorik - brugen af smag og sanser i naturvidenskab
  • Videnskabsteori, videnskabshistorie og tværfaglighed til gymnasiet
  • Gymnasielærerens guide til kvanteuniverset
  • Kaffe - lokale bønder, globale bønner
  • Biocirkulær produktion af fødevarer

Læs mere om de enkelte workshops

16:00 - 16:30 Transport tilbage til biocenteret
16:30 - 17:15

Aftenforedrag

”Brug af AI/data i Gymnasiet”
Ved professor Stephen Alstrup, Datalogisk Institut

17:30 - 21:00 Middag

 

Workshop om Internet of Things på Datalogisk Institut

Internet-of-things, diversitet og innovationsprocesser

Alarm der lyder ved for lange brusebade. Køkkenmaskiner der kun vil starte når strømmen er grøn. Partikelsensor der holder øje med hvornår emhætten kan slukkes igen. Det er eksempler på projekter studerende kan lave med en billig microcontroller og et par sensorer. Data om længden af brusebade eller partikelsensorer kan også logges via internettet, og analyseres videre på computeren.

I denne workshop introducerer vi hvordan fysiske produkter kan bruges i undervisningen, og hvordan eleverne selv kan komme på idéer som ovenstående ved brug af Københavns Universitets Innovations værktøjskasse1 Vi starter helt fra bunden, det kræver ingen forudgående programmeringsfærdigheder at deltage.

Vi kommer til at tilslutte en LED-strip og programmere den til at lyse baseret på data fx hentet fra OpenWeatherMap.org eller ElectricityMap.org, og vi går igennem de didaktiske virkemidler der har vist sig at fungere godt for os.

Den praktiske del af workshoppen ledsages af en præsentation fra forskningsprojektet FemTech.dk, om hvordan IoT-projekter kan være et element i at overkomme de barrierer der gør at kvinder fravælger IT-fagene, og hvilke andre barrierer man skal være opmærksom på.

I de sidste 10 år har Arduino været den foretrukne platform til denne type undervisning, men det har været svært for begyndere. Vi kommer i stedet til at bruge platformen MicroPython og microcontrollere af modellen ESP32. 

1 https://innovation.sites.ku.dk/

Målgruppe: Primært Informatik, men IoT-projekter kan også tænkes ind i andre fag. Det kræver dog adgang til data eller sensorer relevante for det pågældende fag.


Det er nødvendigt at medbringe egen bærbar computer. Man skal kunne tilslutte almindeligt USB-kabel, medbring adapter om nødvendigt.