23. april 2019

Kvote 2: Interessen stiger for datalogiske uddannelser på KU

KVOTE 2

På trods af et mindre fald i antallet af kvote 2 ansøgere på KU er antallet af ansøgninger til de datalogiske uddannelser samlet set steget med 39,5 %. Denne vækst kan blandt andet skyldes, at KU har styrket uddannelsesområdet inden for datalogi med to nye datalogiske bacheloruddannelser og dermed flere valgmuligheder for kommende studerende.

Studerende

- Vi er glade for at se de unges stigende interesse for datalogi og for vores nye uddannelser, og det til trods for at de nye uddannelser først blev godkendt kort før ansøgningsfristen. Nu venter vi spændt på at se det samlede ansøgertal, når vi når til kvote 1 den 5. juli, fortæller Viceinstitutleder for undervisning på Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU), Martin Lillholm.

På den traditionelle uddannelse i datalogi ser vi et mindre fald på 18 % i forhold til sidste år. Dette kan skyldes, at nogle af de unge, der før ville have søgt ind på datalogi, nu vælger en af de to nye uddannelser Datalogi-økonomi eller machine learning og datavidenskab – og det ses også på det samlede ansøgertal til de tre uddannelser.

- Men de to nye uddannelser kan også hjælpe til at tiltrække andre profiler. Eksempelvis kan sammensætningen af datalogi og økonomi være interessant for ansøgere, der kan se en mulighed for at arbejde i krydsfeltet mellem de to fagligheder, afslutter Martin Lillholm.

De nye uddannelser starter til efteråret, og de nye studerende vil indgå i det eksisterende studiemiljøer på DIKU og samarbejdspartnerne Institut for Matematiske Fag og Økonomisk Institut.