28. januar 2019

Samarbejde med førende kinesisk universitet vil skabe flere kandidater med datalogiske kompetencer i Danmark og Kina

samarbejde

Øget samarbejde inden for uddannelse og forskning var på dagsorden, da fem repræsentanter fra et af de førende kinesiske universiteter inden for elektroteknik og datalogi, University of Electronic Science and Technology of China (UESTC), besøgte DIKU den 23.-24. januar 2019.

Repræsentanter fra University of Electronic Science and Technology of China (UESTC)

- Kinesiske universiteter udvikler sig med lynets hast indenfor forskning og uddannelse, og kvaliteten er meget høj, fortæller DIKUs institutleder, Mads Nielsen og fortsætter:

- Deres kandidater har meget høj kvalitet, men der er en tendens til, at de trækker mod de engelsktalende lande. Dette mønster vil vi gerne være med til at bryde og dermed tiltrække flere kinesere til lande som Danmark. Dette kan blandt anden bidrage til den store mangel på medarbejdere med datalogiske kompetencer i dansk erhvervsliv, fortsætter Mads Nielsen.

Det seneste besøg er et i en række, som startede for halvanden år siden. Formålet med det nylige besøg i Danmark var at drøfte, hvordan UESTC og DIKU kan øge samarbejdet yderligere – både inden for uddannelsesområdet, men ikke mindst også inden for forskning:

- Kina investerer utrolig meget i forskning og uddannelse indenfor klassiske naturvidenskabelige emner inkl. IT og datalogi, og Chengdu er udpeget som et af Kinas fokusområder for IT. Derfor ser jeg også et stort potentiale i et øget og langvarigt samarbejde på uddannelses- og forskningsområdet, siger Mads Nielsen.

Fælles ph.d.-program og skræddersyet undervisning

I efteråret 2017 begyndte en række gensidige besøg mellem DIKU i København og University of Electronic Science and Technology of China (UESTC) i Chengdu, Kina, hvilket kulminerede med underskrivning af det første sæt af samarbejdsaftaler i efterår 2018. Aftalerne dækker et dobbelt ph.d.-program og tilbud af ekstra undervisning til UESTC studerende for at klargøre dem til optagelse på DIKU’s kandidatuddannelse i Datalogi.

Det dobbelte ph.d.-program betyder at ph.d.-studerende nu får mulighed for at være indskrevet hos både DIKU og UESTC i et fælles ph.d.-program på fælles forskningsprojekter og med vejledning fra begge institutioner.

Derudover får studerende fra UESTC mulighed for at tage et kursus undervist af DIKU’s professor Jon Sporring og adjunkt Boris Düdder i Chengdu, som skal klæde dem fagligt på til at kunne tage deres kandidatuddannelse på DIKU:

- Vi mener, det er vigtigt, at kandidater i datalogi har erfaring med mange forskellige programmeringsparadigmer, hvilket der er ikke tradition for i Kina, Dette kursus vil fokusere på funktionsprogrammering, men vil også udforske nye undervisningsformer til inspiration for begge parter, siger professor og viceinstitutleder for forskning Jon Sporring.