Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde

Publikation: AndetAndet bidragForskning

Standard

Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde. / Gjedde, Lisa; Misfeldt, Morten; Levinsen, Karin.

Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi. 2012.

Publikation: AndetAndet bidragForskning

Harvard

Gjedde, L, Misfeldt, M & Levinsen, K 2012, Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde. Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi.

APA

Gjedde, L., Misfeldt, M., & Levinsen, K. (2012). Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde. Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi.

Vancouver

Gjedde L, Misfeldt M, Levinsen K. Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde. 2012.

Author

Gjedde, Lisa ; Misfeldt, Morten ; Levinsen, Karin. / Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde. 2012. Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi.

Bibtex

@misc{a8303de3af664aac8e27d17228832dfc,
title = "Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde",
abstract = "Projektet Mobil Efteruddannelse er et samarbejde mellem ddannelsesinstitutionerog virksomheder i Region Syddanmark - herunder VUC{\textquoteright}erne, der har til hensigt at udvikle mobile og praksisn{\ae}re uddannelsesformer. Projektet er st{\o}ttet af Regionsr{\aa}det og EU{\textquoteright}s Socialfond. Projektet har haft til form{\aa}l at udvikle innovativ uddannelse af medarbejdere i sm{\aa} og mellemstore virksomheder, hvor man kan benytte sig af mobilens potentiale som digitalt v{\ae}rkt{\o}j og medie. Det kan underst{\o}tte en praksisn{\ae}r og fleksibel l{\ae}ringssituation. Projektet har bl.a. arbejdet med arbejdsmarkedsdansk for medarbejdere med udenlandsk baggrundog arbejdsmarkedsengelsk. For at unders{\o}ge potentialerne i anvendelsen af mobile medier i forhold til VUC - kursister med l{\ae}sevanskeligheder har projektet initieret et pilotforl{\o}b for ordblinde kursister i samarbejde med VUC Vejle. To hold kursister har over en kursusperiode p{\aa} 5 uger afpr{\o}vet mobiltelefonensom l{\ae}ringsv{\ae}rkt{\o}j i dansk og matematik. I projekter om l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen har mobill{\ae}ring tidligere vist sig at have potentiale for ordblinde og l{\ae}sesvage. (Gjedde & Gredsted 2005, 2007). Der er bl.a. h{\o}stet erfaringer med mobil tale-til-tekst, der f{\o}rst blev udviklet i MELFO (Mobil E-l{\ae}ring for Ordblinde/l{\ae}sesvage), som i et projekt st{\o}ttet af VTU udviklede en scanner til opl{\ae}sning af tekster, der var fotograferet eller scannet p{\aa} mobilen til brug p{\aa} arbejdspladser og i privatlivet. Erfaringerne fra afpr{\o}vningen af l{\o}sningen i en r{\ae}kke sammenh{\ae}nge pegede p{\aa}, at det var en stor hj{\ae}lp for m{\aa}lgruppen af l{\ae}sesvage h{\aa}ndv{\ae}rkere. Der er imidlertid mangel p{\aa} viden om mobile mediers potentialer i forhold til undervisning af voksne med ordblindhed i FVU-regi. Forl{\o}bene i dette pilotprojekt er blevet observeret, og der er blevet gennemf{\o}rt interviews med kursister og l{\ae}rere for at unders{\o}ge l{\ae}ringspotentialer med mobile medier i forhold til kursister med svage traditionelle l{\ae}sekompetencer.I det f{\o}lgende vil vi forholde os til nogle af de didaktiske muligheder og udfordringer, vi observerede i pilotkurset. Vi vil beskrive nogle eksempler p{\aa} anvendelse i dansk og matematikundervisningen; nogle af de faldgruber man kan m{\o}de som underviser, n{\aa}r man for f{\o}rste gang skal til at anvende mobile medier i en l{\ae}ringssituation; og nogle af de potentialer som kan g{\o}re det v{\ae}rd at anvende tid p{\aa} at t{\ae}nke mobilen ind i en didaktisk sammenh{\ae}ng. Denne publikation har s{\aa}ledes til hensigt at viderebringe erfaringerne fra pilotforl{\o}betmed de udfordringer og overvejelser, det har medf{\o}rt. For at tydeligg{\o}re de didaktiske potentialer og udfordringer i en mobil-didaktik for voksne med l{\ae}sevanskeligheder har vi udviklet nogle didaktiske modeller, somforh{\aa}bentligt kan v{\ae}re til inspiration og reflektion i forbindelse med udviklingenaf didaktiske design for mobil l{\ae}ring for voksne med l{\ae}sevanskeligheder.Dette er f{\o}rste skridt i forhold til en videre udforskning af feltet omkringmobile medier og inklusion. En tak til de l{\ae}rere og kursister p{\aa} VUCVejle og konsulenter fra VIFIN der har bidraget til pilotforl{\o}bets gennemf{\o}relse.",
keywords = "inklusion, mobil l{\ae}ring, voksenundervisning, ordblinde, substituerende, kompenserende",
author = "Lisa Gjedde and Morten Misfeldt and Karin Levinsen",
note = "ISBN: 87-91692-12-1",
year = "2012",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitet. Institut for L{\ae}ring og Filosofi",
type = "Other",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Nye didaktiske veje med mobile medier i voksenundervisningen af ordblinde

AU - Gjedde, Lisa

AU - Misfeldt, Morten

AU - Levinsen, Karin

N1 - ISBN: 87-91692-12-1

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Projektet Mobil Efteruddannelse er et samarbejde mellem ddannelsesinstitutionerog virksomheder i Region Syddanmark - herunder VUC’erne, der har til hensigt at udvikle mobile og praksisnære uddannelsesformer. Projektet er støttet af Regionsrådet og EU’s Socialfond. Projektet har haft til formål at udvikle innovativ uddannelse af medarbejdere i små og mellemstore virksomheder, hvor man kan benytte sig af mobilens potentiale som digitalt værktøj og medie. Det kan understøtte en praksisnær og fleksibel læringssituation. Projektet har bl.a. arbejdet med arbejdsmarkedsdansk for medarbejdere med udenlandsk baggrundog arbejdsmarkedsengelsk. For at undersøge potentialerne i anvendelsen af mobile medier i forhold til VUC - kursister med læsevanskeligheder har projektet initieret et pilotforløb for ordblinde kursister i samarbejde med VUC Vejle. To hold kursister har over en kursusperiode på 5 uger afprøvet mobiltelefonensom læringsværktøj i dansk og matematik. I projekter om læring på arbejdspladsen har mobillæring tidligere vist sig at have potentiale for ordblinde og læsesvage. (Gjedde & Gredsted 2005, 2007). Der er bl.a. høstet erfaringer med mobil tale-til-tekst, der først blev udviklet i MELFO (Mobil E-læring for Ordblinde/læsesvage), som i et projekt støttet af VTU udviklede en scanner til oplæsning af tekster, der var fotograferet eller scannet på mobilen til brug på arbejdspladser og i privatlivet. Erfaringerne fra afprøvningen af løsningen i en række sammenhænge pegede på, at det var en stor hjælp for målgruppen af læsesvage håndværkere. Der er imidlertid mangel på viden om mobile mediers potentialer i forhold til undervisning af voksne med ordblindhed i FVU-regi. Forløbene i dette pilotprojekt er blevet observeret, og der er blevet gennemført interviews med kursister og lærere for at undersøge læringspotentialer med mobile medier i forhold til kursister med svage traditionelle læsekompetencer.I det følgende vil vi forholde os til nogle af de didaktiske muligheder og udfordringer, vi observerede i pilotkurset. Vi vil beskrive nogle eksempler på anvendelse i dansk og matematikundervisningen; nogle af de faldgruber man kan møde som underviser, når man for første gang skal til at anvende mobile medier i en læringssituation; og nogle af de potentialer som kan gøre det værd at anvende tid på at tænke mobilen ind i en didaktisk sammenhæng. Denne publikation har således til hensigt at viderebringe erfaringerne fra pilotforløbetmed de udfordringer og overvejelser, det har medført. For at tydeliggøre de didaktiske potentialer og udfordringer i en mobil-didaktik for voksne med læsevanskeligheder har vi udviklet nogle didaktiske modeller, somforhåbentligt kan være til inspiration og reflektion i forbindelse med udviklingenaf didaktiske design for mobil læring for voksne med læsevanskeligheder.Dette er første skridt i forhold til en videre udforskning af feltet omkringmobile medier og inklusion. En tak til de lærere og kursister på VUCVejle og konsulenter fra VIFIN der har bidraget til pilotforløbets gennemførelse.

AB - Projektet Mobil Efteruddannelse er et samarbejde mellem ddannelsesinstitutionerog virksomheder i Region Syddanmark - herunder VUC’erne, der har til hensigt at udvikle mobile og praksisnære uddannelsesformer. Projektet er støttet af Regionsrådet og EU’s Socialfond. Projektet har haft til formål at udvikle innovativ uddannelse af medarbejdere i små og mellemstore virksomheder, hvor man kan benytte sig af mobilens potentiale som digitalt værktøj og medie. Det kan understøtte en praksisnær og fleksibel læringssituation. Projektet har bl.a. arbejdet med arbejdsmarkedsdansk for medarbejdere med udenlandsk baggrundog arbejdsmarkedsengelsk. For at undersøge potentialerne i anvendelsen af mobile medier i forhold til VUC - kursister med læsevanskeligheder har projektet initieret et pilotforløb for ordblinde kursister i samarbejde med VUC Vejle. To hold kursister har over en kursusperiode på 5 uger afprøvet mobiltelefonensom læringsværktøj i dansk og matematik. I projekter om læring på arbejdspladsen har mobillæring tidligere vist sig at have potentiale for ordblinde og læsesvage. (Gjedde & Gredsted 2005, 2007). Der er bl.a. høstet erfaringer med mobil tale-til-tekst, der først blev udviklet i MELFO (Mobil E-læring for Ordblinde/læsesvage), som i et projekt støttet af VTU udviklede en scanner til oplæsning af tekster, der var fotograferet eller scannet på mobilen til brug på arbejdspladser og i privatlivet. Erfaringerne fra afprøvningen af løsningen i en række sammenhænge pegede på, at det var en stor hjælp for målgruppen af læsesvage håndværkere. Der er imidlertid mangel på viden om mobile mediers potentialer i forhold til undervisning af voksne med ordblindhed i FVU-regi. Forløbene i dette pilotprojekt er blevet observeret, og der er blevet gennemført interviews med kursister og lærere for at undersøge læringspotentialer med mobile medier i forhold til kursister med svage traditionelle læsekompetencer.I det følgende vil vi forholde os til nogle af de didaktiske muligheder og udfordringer, vi observerede i pilotkurset. Vi vil beskrive nogle eksempler på anvendelse i dansk og matematikundervisningen; nogle af de faldgruber man kan møde som underviser, når man for første gang skal til at anvende mobile medier i en læringssituation; og nogle af de potentialer som kan gøre det værd at anvende tid på at tænke mobilen ind i en didaktisk sammenhæng. Denne publikation har således til hensigt at viderebringe erfaringerne fra pilotforløbetmed de udfordringer og overvejelser, det har medført. For at tydeliggøre de didaktiske potentialer og udfordringer i en mobil-didaktik for voksne med læsevanskeligheder har vi udviklet nogle didaktiske modeller, somforhåbentligt kan være til inspiration og reflektion i forbindelse med udviklingenaf didaktiske design for mobil læring for voksne med læsevanskeligheder.Dette er første skridt i forhold til en videre udforskning af feltet omkringmobile medier og inklusion. En tak til de lærere og kursister på VUCVejle og konsulenter fra VIFIN der har bidraget til pilotforløbets gennemførelse.

KW - inklusion

KW - mobil læring

KW - voksenundervisning

KW - ordblinde

KW - substituerende

KW - kompenserende

M3 - Andet bidrag

PB - Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi

ER -

ID: 228153421