Scenariedidaktik på tværs af rolle, ting, tid og rum
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Scenariedidaktik på tværs af rolle, ting, tid og rum. / Fougt, Simon Skov; Bundsgaard, Jeppe; Hanghøj, Thorkild; Misfeldt, Morten.
Håndbog i scenariedidaktik. red. / Simon Skov Fougt; Jeppe Bundsgaard; Thorkild Hanghøj; Morten Misfeldt. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2022. s. 43-61 (Didaktiske studier, Bind 8).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Scenariedidaktik på tværs af rolle, ting, tid og rum
AU - Fougt, Simon Skov
AU - Bundsgaard, Jeppe
AU - Hanghøj, Thorkild
AU - Misfeldt, Morten
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Kapitlet giver et overblik over nogle centrale naturfagsdidaktiskeudviklingstræk, der alle harmonerer med scenariedidaktiskegrundtræk. Det tager udgangspunkt i den videnskabscentrering,der dominerede naturfagene op til 1980’erne og 1990’erne meddens demotiverende undervisning, som altovervejende reproduceredelærebøgernes viden. Den samfundsmæssige udvikling,herunder behovet for, at flere unge læste naturvidenskabeligefag, samtidig med at de unges socialkarakter ændredes, ledtetil en opblomstring af naturfagsdidaktik. Formålsdiskussionernevar i centrum, stærkt inspireret af udenlandske erfaringer med atformulere fagmålene som ’scientific literacy’, dvs. som et medborgerskabsbegreb med et vist dannelsesindhold. Med autenticitetsom fællesbegreb beskrives, hvorledes konstruktivismen i Danmarkblev den dominerende læringsopfattelse inden for naturfagene,og hvorledes fagenes målbeskrivelse blev formuleret i fælleskompetencetermer – for at fremme faglig og personlig autenticitet.Med samme begrundelser og med inspiration og støtte fraudenlandske projekter er der det seneste årti etableret en danskpraksis for at undervise undersøgelsesbaseret. Jeg fremlæggerdenne praksis og dens pædagogiske principper og viser, hvorledesder arbejdes med samfundsmæssigt autentiske problemstillinger,de såkaldte ’socioscientific issues’. Med autenticitet somnøglebegreb sammenvæver jeg indsigter fra naturfagsdidaktikmed scenariedidaktik.
AB - Kapitlet giver et overblik over nogle centrale naturfagsdidaktiskeudviklingstræk, der alle harmonerer med scenariedidaktiskegrundtræk. Det tager udgangspunkt i den videnskabscentrering,der dominerede naturfagene op til 1980’erne og 1990’erne meddens demotiverende undervisning, som altovervejende reproduceredelærebøgernes viden. Den samfundsmæssige udvikling,herunder behovet for, at flere unge læste naturvidenskabeligefag, samtidig med at de unges socialkarakter ændredes, ledtetil en opblomstring af naturfagsdidaktik. Formålsdiskussionernevar i centrum, stærkt inspireret af udenlandske erfaringer med atformulere fagmålene som ’scientific literacy’, dvs. som et medborgerskabsbegreb med et vist dannelsesindhold. Med autenticitetsom fællesbegreb beskrives, hvorledes konstruktivismen i Danmarkblev den dominerende læringsopfattelse inden for naturfagene,og hvorledes fagenes målbeskrivelse blev formuleret i fælleskompetencetermer – for at fremme faglig og personlig autenticitet.Med samme begrundelser og med inspiration og støtte fraudenlandske projekter er der det seneste årti etableret en danskpraksis for at undervise undersøgelsesbaseret. Jeg fremlæggerdenne praksis og dens pædagogiske principper og viser, hvorledesder arbejdes med samfundsmæssigt autentiske problemstillinger,de såkaldte ’socioscientific issues’. Med autenticitet somnøglebegreb sammenvæver jeg indsigter fra naturfagsdidaktikmed scenariedidaktik.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788772196442
T3 - Didaktiske studier
SP - 43
EP - 61
BT - Håndbog i scenariedidaktik
A2 - Fougt, Simon Skov
A2 - Bundsgaard, Jeppe
A2 - Hanghøj, Thorkild
A2 - Misfeldt, Morten
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Aarhus
ER -
ID: 320796273