01. februar 2019

DIKU-forskere modtager årets flotteste pris fra Innovationsfonden

Grand Solutions Prisen 2019

Stephen Alstrup, Søren Dahlgaard og Mathias Bæk Tejs Knudsen, alle med baggrund i DIKUs algoritmegruppe og medstiftere af virksomheden SupWiz, modtager årets Grand Solutions-pris fra Innovationsfonden for deres imponerende resultater af forskningsprojektet AMAOS, Kundeservice i verdensklasse.

Der er lagt op til den helt store fest, når Innovationsfonden for tredje år i træk hylder excellent forskning og innovation, der har skabt markant værdi for Danmark. Prisuddelingen finder sted fredag den 1. februar, hvor vinderne af hhv. Grand Solutions Prisen, Innovatør Prisen og Erhvervsforsker Prisen 2019 kåres. På talerstolen vil man bl.a. finde uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers, professor og overlæge Anders Perner samt associate professor Natalie Schlüter.

Datalogiforskere fra DIKUs algoritmesektion får tildelt Grand Solutions Prisen

Den prestigefyldte Grand Solutions pris går til de tre algoritmeforskere Stephen Alstrup, Søren Dahlgaard og Mathias Bæk Tejs Knudsen for deres banebrydende forskningsprojekt AMAOS, der på mindre end 11 måneder efter projektstart har fået AI software i produktion hos både  projektdeltagere og yderligere kunder uden for projektet.

Professor Stephen Alstrup,
DIKU, BARC og SupWiz
Søren Dahlgaard, PhD
Chief AI Officer and Co-Founder of SupWiz
Mathias Bæk Tejs Knudsen, PhD
CTO and Co-Founder of SupWiz

AMAOS omsætter avancerede algoritmer og kunstig intelligens til konkrete værktøjer

AMAOS (Advanced Machine Learning for Automatic Omni-Channel Support)-projektets hovedmål er at bringe nyeste forskning i algoritmik, kunstig intelligens og informationssøgning i spil med det formål at nå frem til nye løsninger og hidtil uset performance inden for kundeservicesystemer. Dette er de tre gutter i den grad lykkedes med. I indstillingen fra Innovationsfonden hedder det bl.a.:

Årets vindere af Innovationsfondens Grand Solutions Pris har på bare et år udviklet et kunstigt intelligent kundeservice-system, som kan gå i dialog med kunden, besvare komplicerede forespørgsler og med stor præcision omstille til den rette medarbejder. Løsningen bliver i dag brugt af tusindvis af supportere, der hjælper millioner af brugere over hele verden.

Fra Innovationsfondens Pressemeddelelse 1. feb. 2019

AMAOS projektet leverer et unikt indblik i det enorme potentiale AI software bringer til kundeservice. Den store formidlingsindsats, som projektets deltagere - især Stephen Alstrup, Søren Dahlgaard og Mathias Bæk Tejs Knudsen - har udøvet siden projektstart, kan tilskrives en stor del af æren for, at AMAOS er nået ud til en endnu større kreds af kunder og interessenter end forudsat i projektbeskrivelsen.

Store danske private og offentlige virksomheder som NNIT, Københavns Kommune og One.Com har allerede opnået store effekter af AMAOS i deres kundesystemer.