21. juni 2019

Overvældende interesse for AI og Blockchain til Fintech symposium

Fintech symposium

Flere end 350 dedikerede Fintech-interesserede havde tilmeldt sig symposiet arrangeret af Copenhagen Fintech, DIKU Business Club og Infinit.

Turingpris-vinderen Silvio Micali fortæller om blockchain i den grænseløse økonomi.

KUs smukke og traditionsrisge festsal var fyldt til bristepunktet med fintech-interesserede forskere og erhvervsfolk, der var mødt op til Fintech Symposiet 17. juni for at blive opdateret på ny viden og forskning. Se billeder nedenfor. Se videoer af foredrag og paneldebatter.

Især repræsentanter for den danske finansbranche var mødt talstærkt op for at blive opdateret om, hvordan kunstig intelligens vinder indpas i den finansielle sektor, og ikke mindst for at opleve nogle af verdens fremmeste fintech-forskere give indblik i de nyeste anvendelsesområder af blockchain på en række kommercielle områder - og i forskningen. F.eks. om hvordan de enkelte funktionsdele i en bil efterhånden kan fjernstyres 100% og kan betragtes som en økonomiplatform, hvor det er den samlede kundeoplevelse og oplevede værdi, der er i fokus.

Copenhagen Fintech og DIKU Business Club slog tonen an

Efter en forrygende velkomst ved CEO i Copenhagen Fintech, Thomas Krogh Jensen, gav DIKUs institutleder Mads Nielsen et kort oplæg om perspektiverne for udviklingen af AI i Danmark. Mads nævnte bl.a. at Danmark længe har haft en AI førerposition bl.a. som følge af den stærke tradition for forskning i Machine Learning tilbage i 80'erne. Etableringen af KU's SCIENCE AI Centre, der er paraply for ca. 100 forskere, der arbejder aktivt med AI og ML er blot en af indikatorerne på at forskermiljøet er højaktivt på området. Snart kommer der et nationalt AI center for grundforskning og den afgående regerings AI strategi har også høje ambitioner for forskning AI i Danmark. Mads understregede, at det nu er vigtigt at få universiteternes forskning endnu længere ud at arbejde i industrien og erhvervslivet.

Kendte forskere bidrog med state of the art om AI og Blockchain

Der var fornemt besøg af Turing Award Winner Silvio Micali, Founder of Algorand & Professor at MIT, der dels gav oplæg om platformen Algorand: Blockchain for the Borderless Economy, dels deltog i den efterfølgende paneldebat From Blockchain Research to Secure & Scalable Financial Infrastructure – How? Derudover bidrog følgende talere med oplæg eller deltagelse i paneldebatter: •Professor Anders Søgaard, DIKU, •Professor Ole Winther, DTU Compute, •Chief AI Officer and co-founder Søren Dahlgaard, SupWiz, •Founder & CEO Mikael Munck, 2021.ai, •Fritz Henglein, Head of Research, Deon Digital & Professor, University of Copenhagen, •Omri Ross, Assistant Professor, University of Copenhagen & Chief Blockchain Scientist and MD, eToroX Labs, •Bas Spitters, Chief Scientific Advisor, Concordium & Associate Professor, Aarhus University, •Manuel Chakravarty, Blockchain Language Architect, IOHK, •Michel Mauny, Board member, Tezos, •Mooly Sagiv CEO, Certora, •Grigore Rosu CEO, Runtime Verification samt •Michael Huth CTO, XAIN.

Klik for at se videoer af oplæg og paneldebatter

Se billeder fra dagen:

CEO Thomas Krogh Jensen fra Copenhagen Fintech byder velkommen
Mads Nielsen, DIKU institutleder, professor og med-grundlægger af SCIENCE AI Centre om AI i DK
Adjunkt Omri Ross, Chief Blockchain Scientist, KU, og  MD, eToroX Labs introducerer Blockchain.
AI panelet modereret af Mads Nielsen. Fra venstre: Mikael Munck, 2021.ai,Søren Dahlgaard,
SupWiz, Anders Søgaard, DIKU, Ole Winther, DTU Compute
Fritz Henglein, Head of Research, Deon Digital & Professor, University of Copenhagen, moderator.
Silvio Micali, Founder of Algorand & Professor at MIT, Turing Award Winner
Panel Debate: From Blockchain Research to Secure & Scalable Financial Infrastructure – How?
Fra venstre: Fritz Henglein, Manuel Chakravarty, Silvio Micali, Bas Spitters og Michel Mauny
Panel Debate: From Blockchain Infrastructure to Decentralised Applications - How?
Fra venstre: Omri Ross, Mooly Sagiv, Bas Spitters og Michael Huth
Michel Mauny, Board member, Tezos
Manuel Chakravarty, Blockchain Language Architect, IOHK
Michael Huth, CTO, XAIN