15. maj 2019

Richard Stallman trak fulde huse på KU

Free software

Gnuen, tekanden og badgen var på plads, da Richard Stallman holdt hof på DIKU 9. maj 2019. Temaet var Computing, Freedom and Privacy

Richard Stallman fra den Frie Software-Bevægelse tryllebandt knapt 400 tilhørere i 2 timer

Et foredrag om Computing, Freedom and Privacy  - og meget mere.....

En fem dages turne i Danmark bragte navnkundige Richard Stallman, grundlæggeren af den Free Software Movement, forbi Københavns Universitet med DIKU Alumneforening som officiel vært. At han er en populær herre, vidnede det store fremmøde om. Det akustisk fine Lundbeck-fond-auditorium var fyldt til bristepunktet af både førstegangs-tilhørere og gengangere, der har hørt og set ham før.

På DIKU talte RMS, som han ofte kaldes, om frihed - også på et filosofisk plan. Frihed som i Freedom - ikke noget med gratis i modsætning til betaling - det er i denne sammenhæng irrelevant. I filmuddraget af RMS's lekture definerer han forskellige perspektiver på 'freedom'. Lyt selv med.

Som fast indslag i sine foredrag skifter RMS undervejs til sit alter ego, nemlig St. IGNUcius of the Church of . Forklædningen omfatter en sort kappe, en stor foret harddisk og bare tæer.

Få forklaringen og læs den fuldstændige reportage i Version2s artikel Richard Stallman: Manden bag 'fri software' tordner mod streaming-tjenester.