25. februar 2019

Professor Stephen Alstrup udpeget som medlem til Innovationsfondens bestyrelse

Innovationsfonden

Danmarks Innovationsfond er blevet beriget med en dyb forståelse for IT-innovation efter Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers i sidste uge udpegede DIKU's professor Stephen Alstrup som nyt bestyrelsesmedlem. Dette skete samtidig med udpegningen af Tina Fanø som ny bestyrelsesformand og Lars Frølund som endnu et nyt bestyrelsesmedlem.

Foto: Maiken Kestner for Innovationsfonden

- Jeg er en passioneret forsker og entreprenør, og jeg har været heldig at kunne arbejde med begge dele. Jeg arbejder bl.a. i ATVs Digitale Vismandsråd for at styrke Danmarks position i den internationale konkurrence og jeg ser frem til at kunne bidrage yderligere til dette i Innovationsfondens bestyrelse, siger Stephen Alstrup om sin nye bestyrelsespost. Han har, udover sin forskerkarriere, en solid erfaring fra det private erhvervsliv.

Og valget faldt på Stephen Alstrup netop fordi han har dyb indsigt i digital udvikling og transformation og derudover er han en del af ledelsen i grundforskningscentret Basic Algorithms Research Copenhagen (BARC).

Han kan bidrage med en dyb forståelse for IT-innovation og har flere gange vist hvordan han kan omsætte forskning til samfundsværdi med blandt andet virksomhederne Octoshape og Supwiz. Begge virksomheder er eksempler på IT-innovation, som udspringer af forskning og en forståelse for hvor den teknologiske udvikling er på vej hen.

Med Octoshape stod han på den teknologiske udvikling, da han allerede i 2003, sammen med sin forskningskollega Theis Rauhe, begyndte at udvikle teknologi til streaming. Senere blev Octoshape solgt til amerikanske Akamai Technologies for, ifølge pressen, tæt på 1 millard kr.

I startupvirksomheden Supwiz har Stephen Alstrup flyttet fokus til kunstig intelligens og interaktionen med mennesker. Sammen med Søren Dahlgaard og Mathias Bæk Tejs Knudsen er han med til at udvikle et avanceret kundeservicesystem bygget på kunstig intelligens til gavn for flere danske virksomheder. Dette indbragte for nylig Innovationsfondens Grand Solutions Pris 2019 til Stephen Alstrup og hans to kolleger.

Mange bolde i luften

Stephen Alstrup forstår at have mange bolde i luften. Udover de to innovationseventyrer står han også bag et af de 15 bedste forskningsresultater inden for algoritmeforskning i hele verden i 2016. I 2017 var et at hans forskningsresultater i top 50 inden for teoretisk datalogiforskning.

Derudover spiller Stephen Alstrup en central rolle i Danish Center for Dig Data Analytics driven Innovation (DABAI), som arbejder for at udnytte det fulde potentiale i big data via samarbejde mellem danske forskningsinstitutioner og dansk industri. Han er også manden bag konferencen Gode offentlige IT-projekter, som de seneste to år har sat fokus på de mange gode forskningsprojekter i den offentlige sektor, og på onsdag den 27. februar 2019 er han vært for konferencen Fremtidens Digitale Skole.