12. april 2019

Kvinder i data science samles i København

Diversitet

Konferencen Women in Data Science (WiDS) er den første af sin slags i Danmark. Den skal være med til at synliggøre, støtte og skabe netværk mellem kvinder inden for data science.

De tre arrangører fra DIKU: Ph.d.-studerende Ana Valeria Gonzalez, postdoc Maria Jung Barrett og ph.d.-studerende Mareike Hartmann.

Tre kvindelige forskere fra Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU) er med til at arrangere konferencen, der afholdes på IT-Universitetet (ITU) den 16. april 2019, hvor mere end 200 kvinder og mænd samles til inspiration og netværk. På talerstolen er ti kvindelige rollemodeller inden for forskellige områder af data science feltet.

DIKUs forskere sætter fokus på Natural Language Processing

De tre kvindelige forskere fra DIKU, Ana, Maria og Mareike, repræsenterer alle forskningsfeltet Natural Language Processing (NLP), som er en underdisciplin af data science, der de seneste år har vokset sig større og større på DIKU:

- Konferencen har et bredt scope inden for data science, men det har været fedt, at vi som en del af arrangørgruppen har kunne sætte fokus på vores forskningsfelt med speakers som Lucia Specia (professor ved Imperial College London inden for NLP) og Anna Katrine Jørgensen (leder af et sprogteknologi-projekt hos Google), fortæller Maria Jung Barrett.

- Vi er glade for at kunne bidrage til et arrangement, som er med til præsentere kvinders bidrag til feltet og samtidig inspirere og skabe nye relationer, fortsætter Mareike Hartmann.

Kun kvinder på talerstolen

- Vi har samlet en række dygtige kvindelige forskere og industrifolk der vil give inspirerende faglige oplæg om data science-forskning og applikationer i en lang række domæner, og som kan være rollemodeller for et mangfoldigt publikum af både kvinder og mænd. Vi vil vise publikum, at data science-feltet er bredt og åbner op for mange forskellige karriereveje, fortæller lektor på ITU Barbara Plank, der sammen med lektor på ITU Natalie Schluter står i spidsen for gruppen af frivillige arrangører af konferencen.

Konferencekonceptet stammer fra Stanford University og blev første gang afholdt i 2015. Siden da er der blevet afholdt mere en 100 konferencer af forskellige størrelse rundt om i verden og nu er turen kommet til Danmark.