17. februar 2020

Professor Kasper Hornbæk modtager international pris og optages i prestigefuldt akademi

SIGCHI Academy Award

Professor på Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU) Kasper Hornbæk er blevet belønnet for sin banebrydende forskning i blandt andet brugsvenlighed i IT-systemer med en SIGCHI Academy Award, og han bliver samtidig optaget i det prestigefulde akademi, CHI Academy.

Portræt af Kasper Hornbæk

Prisuddelingen og det livslange medlemsskab af akademiet er et stort skulderklap for forskeren:

- Jeg er meget beæret over at modtage den anerkendelse, det er at blive en del af akademiet. SIGCHI er i sandhed mit internationale fagfællesskab, og derfor ved jeg, at de virkelig forstår, hvad min forskning går ud på. At de har valgt mig betyder, at min forskning har gjort en forskel, og det markerer samtidig, at vores HCI-forskning på Datalogisk Institut ligger i top, siger Kasper Hornbæk.

Akademiet, der har eksisteret i 19 år, optager kun en lille håndfuld særligt udvalgte forskere hvert år, som har bidraget mest markant til forskningsfeltet Human-Computer Interaction (HCI).

Det gode IT-system og en klar retning på feltet

Kasper Hornbæk er først og fremmest blevet valgt på grund af sine modeller for brugsvenlighed (Usability) og brugeroplevelse (User Experience), som bruges til at måle, hvor godt IT-systemer fungerer og dermed også til at kunne forbedre dem. Kort sagt har Kasper Hornbæks arbejde givet eksperter en langt bedre forståelse for, hvad et godt IT-system er. Et vigtigt resultat i Kasper Hornbæks forskning er for eksempel, at hurtig software ikke nødvendigvis giver mere tilfredse brugere end langsommere software.

Dernæst er det Kasper Hornbæks bidrag til at løfte det videnskabelige niveau på HCI-feltet, som bliver hædret. Kasper Hornbæk har arbejdet indgående med at styrke feltet ved at gøre dets grænser, begreber og metoder klarere, hvilket har været med til at udvikle det tværfaglige felt til sit eget.

Prestigefuld klub med verdenskendte topforskere

Som medlem af akademiet kommer Kasper Hornbæk i fornemt selskab med topforskere som Douglas Engelbart, der er kendt for at opfinde computermusen, Ben Shneiderman, hvis principper har været rammesættende for techgiganter som Apples, Googles og Microsofts design af grænseflader (Interface Design), og Donald Norman, der i designkredse er kendt for sine teorier om at skabe forståelige designs.

CHI Academy Award uddeles af SIGCHI – Special Interest Group on Computer-Human Interaction – som hvert år afholder feltets største konference – i år på Hawaii – med mere end 3000 deltagere fra hele verden. Konferencen har eksisteret siden 1982, og Kasper Hornbæk har deltaget siden 1999. Han vil blive fejret på dette års CHI-konference i maj med en reception for særligt indbudte. Han vil på konferencen desuden holde oplæg om, hvordan feltets begreber om interaktion har udviklet sig siden 1982.

SIGCHI uddeler også en række andre priser, blandt andet en Outstanding Dissertation Award, som i år går til en af Kasper Hornbæks tidligere ph.d.-studerende, Paul Strohmeier, for hans ph.d.-afhandling med titlen Shaping Material Experiences: Designing Vibrotactile Feedback for Active Perception.