13. december 2021

Som den første dansker modtager professor Mikkel Thorup den prestigefulde Fulkerson Prize

Algoritmer

Fulkerson-prisen går til de mest berømte forskningsresultater inden for diskret matematik, som er den gren af matematikken, der er mest relevant for datalogi og datavidenskab. Professor Mikkel Thorup tildeles som den første dansker nogensinde prisen for at finde løsningen på et problem, som det tog ham 18 år at regne ud.

Professor Mikkel Thorup
Mikkel Thorup er en af verdens førende eksperter inden for algoritmik og datastrukturer.

Det kræver både tid, vedholdenhed og tålmodighed at løse den slags matematiske problemer, som algoritmikken beskæftiger sig med – og gerne luftforandring undervejs.

- Det er som en bjergvandring i et ukendt terræn. Man har måske en ide om en mulig vej til en bestemt top, men så viser vejen sig at være afskåret af nogle dybe kløfter. Mens man er derude, må man hele tiden være kreativ og søge nye veje. Man skal også være fleksibel, for ofte opdager man andre toppe, som det bestemt er værd at besøge, fortæller professor Mikkel Thorup.

Problemet, han har løst, handler om kantsammenhængen i netværk, der er et af grafteoriens mest fundamentale problemer. Det går ud på at finde ud af, hvor mange kanter du kan fjerne fra et netværk, før det går i stykker.

Efter 15 år i USA, en flytning tilbage Danmark og endelig en tur til Japan, hvor Mikkel Thorup besøgte sin japanske medforfatter, professor Ken-Ichi Kawarabayashi, og gik utallige ture rundt om kejserpaladset i Tokyo, kom det store gennembrud:

En effektiv algoritme, der finder kantsammenhængen i et netværk helt uden brug af tilfældighed; altså en algoritme, der kan stå hundrede procent inde for sine svar. Resultatet blev udgivet i en videnskabelig artikel i 2018 i Journal of the ACM.

- I de 15 år jeg var ledende industriforsker ved AT&T Laboratories, lå løsningen på dette problem altid højest på min ønskeliste. Netværk finder vi alle mulige steder, for eksempel i form af vejnetværk og sociale medier. Når man har et stort netværk, vil man gerne have en effektiv algoritme, der hurtigt kan finde ud af kantsammenhængen; altså hvor tæt netværket er på at gå i stykker, forklarer Mikkel Thorup.

Langvarig indflydelse på feltet

Der er blevet forsket i problemet om kantsammenhæng siden 1961. Mikkel Thorup blev selv først rigtigt interesseret i problemet, da han i 1997 var gæsteforsker ved Massachusetts Institute of Technology (MIT).

En berømt professor fra MIT, David Karger, havde i 1996 fremlagt en effektiv løsning på problemet, men hans gennembrud var en randomiseret algoritme, der anvender tilfældighed. Det betyder, at man aldrig kan være hundrede procent sikker på, om Kargers algoritme giver det rigtige svar.

Selvom Kargers algoritme siger, at netværket hænger fint sammen, kan det være lige ved at falde fra hinanden. Kargers store uløste problem var at finde en effektiv algoritme, der ikke brugte tilfældighed, og hvor man derfor kan stole hundrede procent på svaret.

American Mathematical Society (AMS), der er verdens største matematiksamfund og står for at uddele Fulkerson-prisen sammen med the Mathematical Optimization Society (MOS), skriver om Mikkel Thorups og Ken-Ichi Kawarabayashis løsning:

- Deres arbejde forbedrer ikke blot algoritmens køretid, hvor imponerende det end er. [...] Artiklen introducerer flere betydningsfulde nye ideer, som vil få langvarig indflydelse på feltet.

Læs den fulde begrundelse fra AMS her.

Mikkel Thorup og Ken-Ichi Kawarabayashis teoretiske gennembrud har været med til at inspirere den videre forskning på området, og artiklen var i december 2021 allerede blevet citeret 87 gange.

Mikkel Thorup
Professor, Datalogisk Institut