25. maj 2022

Danmarks første kvindelige datalog, Edda Sveinsdottir, er død

Nekrolog

Edda Sveinsdottir, Danmarks første kvindelig datalog og første kvindelige institutleder ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet, er den 3. april 2022 gået bort efter at have været syg med Alzheimers demens i mange år. Hun blev 85 år.

Professor og tidligere institutleder Edda Sveinsdottir
Professor og tidligere institutleder Edda Sveinsdottir var foregangskvinde i dansk datalogi.

Dansk-islandske Edda Sveinsdottir var foregangskvinde i dansk datalogi. Fra begyndelsen af 1960’erne studerede hun matematik og fysik ved Københavns Universitet, hvorfra hun blev kandidat i 1965. Herefter blev hun ansat på Matematisk Institut, hvor hun arbejdede med den elektroniske regnemaskine GIER – den anden computer i Danmarks historie under Bjarne Svejgård Nielsen.

Edda Sveinsdottir var involveret i arbejdet med at etablere Datalogiske Institut ved Københavns Universitet (DIKU), og i 1969 var hun medforfatter på en artikel om datalogiens rolle på universitetet sammen med forskerkollegerne Peter Lindblad Andersen og Peter Møller Nielsen. Da DIKU blev grundlagt i 1970, blev hun ansat som lektor, men allerede i 1973 overtog hun positionen som institutbestyrer og var således med til at opbygge instituttet i de unge år. Hermed var hun ikke kun Danmarks første kvindelige datalog, hun var også DIKU’s første og eneste kvindelige institutleder.

Kvinden bag banebrydende hjernescanningsteknik

Edda Sveinsdottir var særligt optaget af forskning i medicinsk billedbehandling, og hun var blandt andet med til at danne DIKU’s billedforskningsgruppe sammen med tidligere institutleder og dekan for Det Naturvidenskabelige Fakultet, pioneren Peter Johansen.

Som 19-årig blev hun gift med Niels A. Lassen, der allerede dengang var en anerkendt nuklearmediciner og hjerneforsker, og i samarbejde med ham og sine forskerkolleger i klinisk nuklearmedicin var hun med til at udvikle et gammakamera med indbygget ”minidatamat”.

Kameraet gjorde det for første gang i historien muligt at give et tværsnit af hjernens aktivitet og lokalisere hjernefunktioner som tale, syn, bevægelse, hørelse og epileptiske centre i en levende hjerne. Denne banebrydende hjernescanningsteknik, som kaldes tomografi, bruges stadig den dag i dag til at diagnosticere for eksempel Alzheimers og Parkinsons Syndrom. Hun deltog i hardware-udvikling såvel som programmering, og det arbejde kulminerede i 1980 med den dedikerede hjerneskanner Tomomatic 64, der blev solgt til flere hospitaler, blandt andet i Frankrig. Det var den tidlige forskning af menneskehjernen, som Edda Sveinsdottir tog del i, der i særdeleshed var med til at profilere Datalogisk Institut gennem de første mange år.

I midten af 70’erne var hun med til at starte Medimatic A/S, og hun var en del af firmaets ejerkreds frem til 1987. Medimatic var i de første mange år dedikeret til forskning og udvikling af større og mere avancerede gammakameraer til tomografi. Frem til 1997, hvor Edda Sveinsdottirs mand, Niels A. Lassen, døde, var Medimatic blandt andet involveret i udviklingen af et helkropsgammakamera, der kunne optage og rekonstruere 8 SPECT-billeder samtidig og synkronisere til vejrtrækning omkring hjerteregionen.

Professor, institutleder og foregangskvinde

Efter at have været med til at starte Medimatic blev Edda Sveinsdottir institutleder på DIKU for anden gang i 1983. Hun var kendt for sit dedikerede organisatoriske arbejde og var forkæmper for universitetsdemokrati på både Københavns Universitet og Roskilde Universitet gennem mange år. Hun var desuden aktiv deltager i en række kvindenetværk både på og udenfor DIKU.

– Edda Sveinsdottirs virke som professor, institutleder og foregangskvinde har haft stor betydning for udviklingen af datalogi både nationalt og internationalt. Hun gjorde en stor indsats for at sikre et spædt fag de bedste vilkår, for at opbygge medicinsk billedbehandling som et styrkeområde i Danmark og for at sikre medarbejdernes medindflydelse, siger Jakob Grue Simonsen, nuværende institutleder ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

Efter sin tid på DIKU blev Edda Sveinsdottir ansat som professor i datalogi på Roskilde Universitet, hvor hun blev til sin pension. Hun efterlader sig tre voksne sønner: Henrik, Anders og Jens. Æret være hendes minde.

– Vi skal bygge AI, som folk kan stole på og som kan være til gavn for alle. Danmark har en lang tradition for tillid til demokratiske institutioner og er en af verdens førende inden for menneskecentreret design. De to ting har sat Danmark i en fremragende position til at udvikle kunstig intelligens med mennesker i fokus, slutter Joaquin Quiñonero Candela, Technical Fellow for AI hos LinkedIn og hovedtaler ved åbningseventen.

Rebekka Grage Rasmussen
Kommunikationskonsulent