17. november 2022

Nordic AI Meet kommer til København i 2023

begivenhed

Til næste år vil Nordic AI Meet bringe unge AI-forskere på tværs af Norden til København, og Pionercentret for kunstig intelligens vil spille en afgørende rolle i planlægningen af 2023-udgaven af konferencen. Fokus vil være på vidensdeling om kunstig intelligens og dens anvendelse i Norden.

København
Foto: Shutterstock

Nordic AI Meet er en årlig konference, hvor forskere, der befinder sig i de tidlige stadier af deres karrierer, kan mødes og lære om nye ideer, metoder og teorier inden for kunstig intelligens og opbygge et professionelt netværk, som vil kunne bruges til at udvikle vidensbaserede anvendelser af AI. Næste år afholdes konferencen den 2.-3. oktober, og Pionercentret for kunstig intelligens skal være med til at arrangere konferencen sammen med Norwegian Artificial Research Consortium (NORA) – noget som direktør for Pionercentret, Serge Belongie, ser frem til.

– Arrangementet er bemærkelsesværdigt fordi det samler AI-fællesskabet på tværs af hele Norden og for sit fokus på karriere succes for unge forskere. Vi er glade for, at Nordic AI Meet kommer til København i 2023, og Pionercentret for kunstig intelligens ser frem til at være med til at organisere arrangementet med vores fremragende kolleger fra NORA, siger han.

Et vigtigt skridt fremad

Konferencen anses som en grænseflade mellem tværfaglig videnskabelig forskning inden for datalogi og statistik med anvendelse inden for naturvidenskab, teknologi, life science, medicin, humaniora og samfundsvidenskab. Det er et vigtigt skridt fremad i forhold til at hjælpe og sikre nødvendig udveksling af viden om kunstig intelligens og dets anvendelser i Norden, og det giver unge forskere mulighed for at dele ideer, opbygge samarbejder og danne en nordisk tilgang til at opbygge AI-løsninger til det samfundsmæssige gode. Det er især vigtigt og nyttigt i mødet med udfordringer i den offentlige sektor, industrien eller civilsamfundet omkring brugen af kunstig intelligens.

Den anden udgave af Nordic AI Meet har netop fundet sted i Oslo den 14.-15. november 2022 og her tog co-leads i Pionercentret for kunstig intelligens professor Lars Kai Hansen og professor Christian Igel del i konferencens programudvalg og organiseringsudvalg.

– Det nordiske AI-møde i Oslo var fantastisk med inspirerende oplæg og hyggelige sociale arrangementer. Lad os fortsætte i København næste år, siger professor ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet Christian Igel.

Det nordiske AI-møde skaber en arena, hvor konsekvenserne af anvendelsen af kunstig intelligens kan diskuteres og præsenteres, og de emner, der indgår i konferencen, relaterer sig ikke kun til grundlæggende AI-forskning, men også til anvendt AI-forskning inden for naturvidenskab, medicin og samfundsvidenskab.

Find mere information om Nordic AI Meet her: https://nordicaimeet.com/about

Serge Belongie
Professor og direktør i Pionercentret for kunstig intelligens

Christian Igel