3. juni 2025

AI skal forenkle og effektivisere digitalt bureaukrati

NYT PROJEKT

Den nuværende digitale administration af lovgivningen koster samfundet milliarder. Med 18,2 mio. kr. i støtte fra Innovationsfonden skal forskere fra datalogi, jura og sprogvidenskab på Københavns Universitet og DTU sammen med virksomheder og myndigheder udvikle hybride AI-løsninger, der kan give os et mere pålideligt, effektivt og forandringsparat digitalt bureaukrati.

Projects members
Projektteamet bag XHAILe

Danske virksomheder bruger over 40 millioner timer om året på dokumentation og rapportering til det offentlige, svarende til mere end 23,5 milliarder kr. om året. Det viser en analyse fra Dansk Industri. Og ifølge en helt ny kortlægning fra Digitaliseringsministeriet laver virksomhederne mere end 215 millioner årlige indberetninger til det offentlige.

Det har digitale løsninger potentiale til at ændre - men nogle gange er også de digitale løsninger med til at give væsentlige ekstra omkostninger. Og den udfordring har partnerne bag forskningsprojektet XHAILe sat sig for at løse.

Den nuværende tilgang til at udvikle digitale systemer til administration af lovgivningen lider under, at lovgivningen implementeres i programkode, som er svær at forstå, validere og ændre. Digitaliseringsministeriets kortlægning afslørede desuden, at virksomhedernes mange indberetninger bliver lavet via ikke mindre end 1874 forskellige selvbetjeningsløsninger. Der foruden anvender borgere ligeledes mange digitale selvbetjeningsløsninger. Sådanne løsninger skal vedligeholdes og opdateres, når lovgivningen ændres – og det gør den jævnligt. Lovgivning som kode (Computational Law) udgør derfor en stigende udfordring og udgift i forhold til vedligehold og korrekthed.

- Det er umuligt at undgå fejl, når lovgivning oversættes til kode gennem en lang udviklingsproces. Samtidig er lovgivning ikke statisk. Et vigtigt element i XHAILe er, at erstatte lovgivning som kode med symbolsk AI, der kan forstås, valideres og opdateres af dem, der forstår lovgivningen, siger Morten Marquard, som er CEO ved DCR Solutions.

Et anden kilde til fejl og ineffektivitet ved de mange selvbetjeningsløsninger er, at de oftest blot er digitale formularer, som er bygget til, at et menneske udfylder den, og altså skal gennemskue, hvilken formular, der skal bruges, og hvordan den skal udfyldes. Chatbots som ChatGPT eller egenudviklede chatbots, som er baseret på store sprogmodeller, gør det muligt at stille spørgsmål til lovgivningen eller virksomhedens retningslinjer. De har dog et fundamentalt problem, når det kommer til pålidelighed, forståelighed og vedligeholdbarhed.

- I XHAILe vil vi udvikle prototyper, der viser, hvordan hele kæden fra lovgivning til digital administration kan gøres mere effektiv og pålidelig ved at kombinere de forskellige typer af kunstig intelligens (AI), også kaldet Hybrid AI. Dermed vil projektet vise, at man kan opnå det bedste fra begge verdener, siger Thomas Hildebrandt, der er projektleder og professor på Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

I den ene ende af kæden vil forskere fra sprogvidenskab stå i spidsen for at prototype sprogteknologi, der, med mennesker i loopet, kan give effektiv og pålidelig oversættelse af lovgivning til validerbar og forklarlig symbolsk AI baseret på DCR grafer, som er udviklet gennem mere end 15 års forskning.

I den anden ende af kæden vil forskere fra datalogi udvikle mere skalerbare og åbne formater for de symbolske AI-modeller, åbne APIer, som kan tilgås af andre it-systemer med henblik på automatisering, og prototyper af chatbots, der kan interagere med de symbolske modeller. Dermed kan svarene fra chatbotten baseres på regler, der er valideret af fagfolk.

Endelig vil forskere i jura udvikle retningslinjer til lovlig brug af teknologien og benchmarks til at måle kvaliteten af løsningerne. De deltagende virksomheder vil hjælpe med, at løsningerne rent faktisk kan komme ud at leve i fremtiden, og kommunernes landsforening og en referencegruppe, bestående af kommuner og styrelser i Danmark og Norge, vil sørge for relevans og tilgængelighed.

- Kommunernes landsforening er glade for at kunne bidrage til, at det er de mest relevante selvbetjeningsløsninger, der startes ud med – og at metoderne kan anvendes bredt og ikke kun af de deltagende virksomheder, siger Ghita Thiesen, der er kontorchef for IT-arkitektur og Standarder ved KL.

 

 

Kontakt

Thomas Hildebrandt
Projektleder og professor
Datalogisk Institut, Københavns Universitet
hilde@di.ku.dk

Olga Jóhannesson
Projektadministrator
Datalogisk Institut, Københavns Universitet
oljo@di.ku.dk

Line Skouboe
Presse- og kommunikationsrådgiver
Innovationsfonden
line.skouboe@innofond.dk

Emner