5. januar 2016

Den verdensberømte danske datalog Peter Naur er død

Peter Naur, datalogi

Peter Naur, én af Danmarks største videnskabsmænd og Danmarks første professor i datalogi ved Københavns Universitet 1969-98, er den 3. januar 2016 død efter kort tids sygdom. Peter Naur modtog i 2005 datalogiens mest prestigefyldte pris, den såkaldte A. M. Turing Award, for sin videnskabelige indsats i faget datalogi (på engelsk ”Computer Science”).

Peter Naur var gruPeter Naurndlæggeren af Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU), der blev etableret i 1970, som en udløber af Institut for Matematiske Fag. Instituttet fik en flyvende start med kraftig vækst i såvel antal studerende som ansatte. Siden har det haft sine op- og nedture, men dets eksistensberettigelse i dag taler for sig selv med ca. 800 studerende, 80 ansatte og en stadig stigende efterspørgsel på dygtige dataloger i samfundet.

Opslaget om Peter Naur i Gyldendals Store Danske Encyklopædi hedder det bl.a.:

Som ansat ved Regnecentralen  udviklede Peter Naur nyskabende programmeringsprincipper. Erfaringerne herfra, og Naurs stilling som Danmarks første professor i datalogi ved Københavns Universitet 1969-98, førte til systematiske undersøgelser af de datalogiske begreber og metoder, behandlet i bogen Concise Survey of Computer Methods (1974).

Peter Naur har ydet mange vægtige bidrag i flere områder af datalogien, herunder fagets filosofiske, psykologiske og sociale sider. Et fyldigt udvalg findes i antologien Computing: A Human Activity (1992). Fx var han først til at udpege de principper, som siden har været bærende for matematisk bevisførelse af programmers korrekthed. Han var også først til at pege på studier af menneske-datamaskine-interaktion som et centralt emne i datalogien."

Lige til det sidste havde Peter Naur sin gang på sit gamle datalogiske institut.

Nedenfor gengives videoklip fra to Peter Naur forelæsninger, nemlig hhv. hans Turing Laureate festforelæsning optaget i KUs berømte festsal, samt en key note forelæsning fra konferencen Click on Knowledge optaget på KUA (dato ukendt).