Bestil en forsker: Gratis oplæg om hjernescanninger af børn eller ansvarlig digitalisering

To forskeroplæg

Datalogisk Institut giver dig nu muligheden for at bestille et gratis digitalt forskeroplæg til din arbejdsplads eller uddannelsesinstitution i perioden fra den 23. til 29. april.

Der er to forskellige oplæg at vælge i mellem:

• "Hvordan udvikler vi ansvarlig, forandringsparat og lovmedholdelig digitalisering?" af Thomas Hildebrandt
  • "Hjerneskanninger af børn uden bedøvelse kan blive en realitet" af Melanie Ganz-Benjaminsen

Læs mere om forskerne og oplæggene nedenfor.

Af Thomas Hildebrandt, professor ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

Hør om en ny metode og teknologi fra DCRSolutions.net til forandringsparat og lovmedholdelig digitalisering af arbejdsgange baseret på mere end 10 års forskning og udvikling, blandt andet i forskningsprojektet EcoKnow.org.

Interaktioner mellem borgere, virksomheder og offentlige myndigheder bliver mere og mere digitaliserede. Desværre ser vi igen og igen eksempler på, at der udvikles it-systemer, som fejler: Enten fordi de direkte bryder loven, eller fordi systemet ikke understøtter de rigtige arbejdsgange.

I dette oplæg præsenteres en metode til forandringsparat og lovmedholdelig digitalisering af arbejdsgange, der er resultatet af mere end 10 års forskning og udvikling, senest i forskningsprojektet EcoKnow.org, som er støttet af Innovationsfonden.

Udviklingsarbejdet har ført til stiftelsen af virksomheden DCR Solutions i 2018, som leverer forandringsparat digitaliseringsteknologi, der er taget i brug både i open-source sagsbehandlingssystemer i kommuner og private virksomheder samt avancerede enterprise information management systemer som KMD WorkZone.

Af Melanie Ganz-Benjaminsen, adjunkt ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

I mit foredrag fortæller jeg om mit nye projekt på Rigshospitalet og om den nyeste teknologi indenfor medicinsk billedanalyse - det handler om at undgå fuld bedøvelse under magnetresonans (MR) skanninger.

I Danmark og mange andre lande i Europa bedøver man stort set altid børn, der skal gennemgå en hjerneskanning. Men med en mere legende tilgang og den nyeste teknologi kan man helt undgå at bedøve børnene. Ved at undgå bedøvelse undgår man de mulige bivirkninger, bedøvelse har på nervesystemet som stadig udvikler sig hos børn. Samtidig opnår man skanninger af tilstrækkelig høj kvalitet.

Men hvorfor bliver børn i det hele taget bedøvet under billeddiagnostiske undersøgelser? Grunden er, at mange børn er bange for undersøgelsen, fordi maskinen larmer, eller fordi de skal ligge alene i en slags tunnel og ikke kan se deres forældre. Derudover er det nødvendigt, specielt i MR-undersøgelser men også generelt, at børn ligger stille under undersøgelsen for at få et skarpt billede.

I det nye projekt er målet at udnytte den nyeste udvikling inden for billedteknologi og en legende, lærende tilgang til børn og behandling. På den måde kan vi scanne børn uden bedøvelse og samtidig opnå skanninger af tilstrækkelig høj kvalitet.