Informatikkonference 2022

Informatikkonference 2022

Den 15.-16. november 2022 inviterer IT-Lærerforeningen, IT-vest,  Aarhus Universitet og Københavns Universitet til stor konference om informatikfaget i de danske gymnasier. 

Mød forskere, eksperter og andre, som ved alt det, du har brug for at vide – og som er lige så interesserede i at møde dig og høre dit bud på, hvor informatikfaget er på vej hen. Du kan andet blive klogere på de helt store temaer inden for it, som digital etik, kunstig intelligens, teknologiforståelse og cybersikkerhed.

Hvorfor skal du deltage?

  • Få inspiration til din undervisning
  • Hør oplæg fra førende forskere indenfor området
  • Afprøv nye værktøjer og forløb til din undervisning
  • Netværk med dine fagkolleger

Konferencen strækker sig over to dage og vil finde sted på Hotel LEGOLAND, Billund. Overnatning og forplejning er med i prisen.

Program for dagene

Programmet består af keynotes og sessioner med oplæg og workshops. Du skal vælge et oplæg eller en workshop pr. session. Bemærk, at der kan være begrænset antal pladser, og pladserne tildeles efter først-til-mølle. Du vil modtage en mail forud for konference med link til at vælge workshop og oplæg.

 

09.00 - 10.00 Ankomst, networking, morgenmad
10.00 - 11.00
Keynote #0 – Pernille Bjørn, professor Datalogisk Institut, Københavns Universitet
Der er stadig et stort problem med diversitet indenfor IT, og det er noget som Pernille Bjørn forsøger at løse gennem sin forskning. Pernille Bjørn er professor på Datalogisk Institut, og hun vil åbne konferencen med vores første keynote omkring diversitet og IT. I sit oplæg vil vi blandt andet høre om, hvorfor der er et problem med diversitet indenfor IT, og bud på hvordan man kan løse problemet.
11.00 - 12.00
Session #0: Oplæg og workshop

AI og virksomheder: Giver det mening? 
Rasmus Hauch, CTO, 2021.AI 

Siden 2016 har AI2021 hjulpet virksomheder med at integrere AI som en del af deres forretning. De har hjulpet Mærsk med at bedre forudsige priserne på brændstof og placering af containere, forsikringsselskaber med at opdage svindel, hospitaler med at kvalitetssikre diagnostiske modeller, optimere flåder af el-biler og banker til at finde ud af om de kan udstede lån. Rasmus vil fortælle os om, hvad der sker indenfor AI lige nu, og hvordan de hos AI2021 omsætter det til en rivende forretning. 

LEGO® Spike 
LEGO® Education 

Når vi er på Hotel LEGOLAND, får I også muligheden for at skabe med LEGO® klodser og programmere små robotter på samme tid. LEGO® Education kommer og holder workshop i deres undervisningsværktøj LEGO® Spike. Kom og test om LEGO er noget for din informatikklasse. Plads til 30 deltagere. 

Det Digitale Etikkompas
Peter Svarre

Peter har sammen med Dansk Design Center udviklet Det Digitale Etikkompas, der kan hjælpe alle der arbejder med udviklingen af digitale løsninger, til at navigere I den komplekse verden af data og digitale løsninger. Peter Svarre afholder en workshop, hvor I får mulighed for at få værktøjet i hænderne og opleve hvordan I kan tage det med i undervisningen. Han afholder to ens workshops, den anden workshop i session #2. Plads til 30 deltagere. 

12.00 - 13.00
Session #1: Oplæg og workshop

Cybersikkerhed – historier fra virkeligheden 
Marc Baerentzen, Nationalt Cyber Crime Center 

Marc Baerentzen arbejder som digital efterforsker ved det Nationalt Cyber Crime Center under National enhed for Særlig Kriminalitet. Marc vil fortælle om det arbejde han laver, hvordan han er blevet efterforsker, hvordan cyberlandskabet ser ud i dag, og hvad vi alle kan gøre for at sikre os selv og vores nærmeste. 

Informatik og sundhed
Morten Schultz, Datalogisk Institut, Københavns Universitet & Brøndby Gymnasium

Med udgangspunkt i sit forløb informatik og sundhed vil Morten tage jer igennem, hvordan man kan arbejde med M5StickC og andre IoT-devices i egen undervisning. Workshoppen er hands-on og man vil skulle have installeret programmer og forberedt sig lidt før. Alle deltagere får en M5StickC til at arbejde videre med hjemme. Plads til 20 deltagere. 

TIK TOK – Er det bare dansevideoer?  
Morten Christoffersen og Janne Gaye, Videncenter for digital handel 

Videncenter for Digital Handel inviterer ind i deres digitale univers EcomTrainer, hvor du kan arbejde med e-commerce værktøjer i hands-on simulerede miljøer for forskellige kanaler. På denne workshop introducerer de mediet TIK TOK – for hvad kan det egentligt udover at vise dansevideoer? Plads til 30 deltagere. 

13.00 - 14.00 Frokost
14.00 - 15.00
Session #2: Oplæg og workshop

How do we teach VR and AR to our students?  
Germán Leiva, adjunkt, Department of culture and communication, Aarhus University 

VR and AR are a part of the overall term mixed reality, where screen and reality merge together. But how do we teach this emerging technology to students? Germán will introduce you to terms and technologies that can illustrate the technology and even give you access to create your own AR experience. NB! Workshoppen er på engelsk. Plads til 20 deltagere. 

Dataopsamling, automatisering og vin
Julie Silverstein Hinchely, COO, Den Sidste Flaske 

Forstå hvordan virksomheder gennem dataindsamling kan automatisere processer, der giver værdi for virksomheden. Julie Silverstein Hinchely er stifter og COO hos den online vinforretning Den sidste Falske, der ikke kunne eksistere uden den mængde data, som kunderne stiller til rådighed og de digitale værktøjer, der sikrer en effektiv drift af virksomheden. 

Det Digitale Etikkompas
Peter Svarre

Peter har sammen med Dansk Design Center udviklet Det Digitale Etikkompas, der kan hjælpe alle der arbejder med udviklingen af digitale løsninger, til at navigere I den komplekse verden af data og digitale løsninger. Peter Svarre afholder en workshop, hvor I får mulighed for at få værktøjet i hænderne og opleve hvordan I kan tage det med i undervisningen. Han afholder to ens workshops, den anden workshop i session #0. Plads til 30 deltagere. 

15.00 - 16.00
Session #3: Oplæg og workshop
 

Feksibel styring af energiforbrug med IoT og machine learning 
Mikkel Victor Petersen, Cloud Dec Senior & Student People Manager, IBM

For 30 år siden kunne vi ikke løse den udfordring vi står overfor, men intelligent styring af energiforbrug i store danske virksomheder. Kom og hør hvordan IBM og ANDEL benytter de nyeste teknologier til at bygge platformen FLEX til at regulere energiforbruget i store organisationer som f.eks. Føtex og Københavns kommune. 

 

De Danske Cybermesterskaber og CyberSkills 
Linda Mostrup Pedersen, Happy42 

Kom og hør Linda fortælle om det gode arbejde omkring cyperskills og aktiviteter om danske cyberinitiatver, som Linda er en stor del af. Linda holder oplæg om det at tiltrække flere til it-sikkerhed og få cyperskills.  

 

Femtech 2.0
Sara Ingvartsen og Morten Schultz, Datalogisk Institut, Københavns Universitet

På Datalogisk Institut, Københavns Universitet har vi over de sidste år afholdt to-dags workshops for kvindelige gymnasieelever. Morten og Sara har designet årets to workshops.  Med udgangspunkt i den sidste udgave af FemTech skal deltagerne gennem en mini-udgave af den to-dags workshop, høre mere om de erfaringer Morten og Sara har fået undervejs, og ideer til, hvordan man kan bruge det i egen undervisning. Plads til 20 deltagere. 

16.00 - 16.30

Kaffe og kage

16.30 - 17.30

Keynote #1 - Michael Caspersen, direktør for It-vest
Informatik i almen uddannelse – Danmark sætter retning i Europa, men hænger selv i bremsen.

Gennem de seneste 14 år har vi i Danmark udviklet en model for informatik i almen uddannelse, der symbiotisk kombinerer tekniske, humane og samfundsmæssige aspekter af informatikken. Den danske model, der er udmøntet i informatik og folkeskolens forsøgsfag, trækker spor i verden omkring os og smitter kraftigt af på centrale europæiske bestræbelser på at gøre informatik til et obligatorisk fundamentalt fag i almen uddannelse. Det er glædeligt, at Europa omfavner den danske model, men glæden overskygges af en den fraværende interesse fra regering og folketing for at implementere modellen generelt i Danmark. 
I oplægget vil Michael E. Caspersen præsentere den danske model og to af de centrale aftryk den indtil videre har sat i Europa og EU. 

19.00

Middag

 

 

08.00 - 09.00 Morgenmad
09.00 - 10.00
Session #4: Oplæg og workshop

Hvordan går man fra at være politimand til at bygge sit eget shopsystem?
Morten Vadskær, Shoporama 

Tidligere politimand Morten Vadskær fortæller om sin rejse fra politimand, til at sælge kondomer online og til sidst til at bygge shopssystemet til webshops Shoporama. 

Prøv Machine Learning til undervisning af dine elever  
Karl Emil og Magnus, Ph.d.-studerende, Institut for Datalogi, Aarhus Universitet 

Karl Emil og Magnus har sammen udviklet et værktøj til at undervise elever i machine learning, de kalder det Machine Learning machine. Nu får I mulighed for at teste værtkøjet på jer selv, inden I bruger det undervisningen. Sammen med DR Microbit er Karl Emil og Magnus ved at udbrede og videreudvikle værktøjet til at blive tilgængeligt for alle elever. Plads til 20 deltagere.

Undervis i Blockchain
Søren Præstegaard, Odense Tekniske Gymnasium

Vil du gerne kunne forklare dine elever mere hvordan blockchain fungerer? Det har vi i samarbejde mellem Odense Tekniske Gymnasium og Datalogisk Institut, Københavns Universitet udviklet et værktøj og undervisningsforløb til. Til workshoppen vil Søren fortælle om hans og de andre forfatteres tanker bag forløbet, og så skal vi arbejde med værktøjet, så man nemt kan bruge i egen undervisning efterfølgende. Plads til 30 deltagere.

10.00 - 11.00
Session #5: Oplæg og workshop
 

Hvad er det de lærer i Teknologiforståelse i folkeskolen? 
Mikkel Hjorth, VIA University College 

Kom og hør Mikkel Hjorth fortælle om forsøgsfaget Teknologiforståelse og hør, hvordan faget er udviklet og udvikler sig. Hvad kommer kommende gymnasieelever til at have med sig i rygsækken?  

 

E-Commerce Case - Tag virkelighedsbesøg med Informatik
Ulla, Lindbæk Strøm, Naturvidenskabernes Hus 

Hvordan kunne et undervisningsforløb med udgangspunkt i en case stillet af medarbejdere fra en virksomhed se ud i informatikfaget – og hvorfor skal vi overhovedet inddrage virksomheder i undervisningen? 
I dette oplæg præsenteres du for en model for skole-virksomhedssamarbejde og hører om eksempler på virksomhedsforløb, hvor informatik kunne indgå. 
Der vil undervejs i oplægget være tid til at sparre med kolleger om mulige samarbejder med virksomheder nær jeres gymnasier. 

 

Visual Arts – Brug digital kunst og visualisering i din undervisning 
Daniel Spikol, 
Datalogisk Institut, Københavns Universitet

Vi ser lige nu en sand eksplosion af digitale kunstværker, og arbejdet med visualisering og digital kunst kan være utroligt spændende i undervisningen. Til denne workshop får du mulighed for at teste nogle af de nye metoder, og få input til hvordan det kan blive en del af din undervisning. NB! Workshoppen er på engelsk. Plads til 20 deltagere.

11.00 - 11.15 Pause
11.15 - 12.15
Session #6: Oplæg og workshop
 

Machine Learning og beskæftigelse/uddannelse 
Asbjørn William Ammitzbøll Flügge, Ph.d.-studerende 

Flere steder i verden forsøger man at forudsige (og forhindre) elevers frafald ved hjælp af data og teknologi som Machine Learning. Workshoppen skal vi diskutere og spekulere i, hvilke data som man kan/ikke kan bruge til at forudsige at unge dropper ud af en ungdomsuddannelse. Og hvis man har værdifulde data, hvordan skal de så anvendes bedst muligt, og for hvem? 

 

Tech-iværksætter Nanna Bach Munkholm deler sin personlige rejse 
Nanna Bach Munkholm, Trifork og ejer af Roccai 

Nanna lærte sig selv at kode med hjælp fra netværk og venner og arbejder nu som softwareudvikler ved Trifork og er medstifter af tech-virksomheden Roccai, som bruger machine learning i deres værktøj. Kom og hør Nannas inspirerende rejse om at det aldrig er for sent at komme i gang med at kode.

 

Machine Learning i din undervisning – introduktion til forløb
Mette Machholm, Espergærde Gymnasium

Kan vi bestemme forbryderens udseende ud fra et DNA-spor? I undervisningsforløbet Machine learning og bioinformatik skal eleverne lave en Machine Learning model til forudsigelse af øjenfarve og lære, hvordan AI kan forudse, hvem vi er, ud fra Big Data. Prøv forløbet og få en introduktion til hvordan det kan bruges i din undervisning sammen med forløbets forfatter. Plads til 20 deltagere. 

12.15 - 13.15
Frokost
13.15 - 14.15

Keynote #3 - Paneldebat mellem Henrik Nevers, Kaj Grønbæk & Mette Machholm
 ”Hvordan ser fremtiden ud for IT-undervisningen i gymnasierne?”

En samtale mellem formand for Danske Gymnasier Henrik Nevers, institutleder for Institut for Datalogi AU Kaj Grønbæk, lektor og bestyrelsesmedlem af IT-Lærerforeningen Mette Machholm. 

14.15 - 15.15
Årsmøde IT-Lærerforeningen
15.15 Tak for i dag!

 

Tilmelding

Tilmelding sker via dette link: tilmeldning til informatikkonference

Arrangør

Vi gør opmærksom på, at der vil blive fotograferet og filmet på dagene. Materialet bruges til omtale af konferencen.