Tværfaglig anvendelse af machine learning i informatik

ML Graphic

På dette kursus for gymnasielærere bliver du klogere på den rivende udviklingen inden for machine learning, får opøvet nogle grundlæggende, tekniske færdigheder – og bliver inspireret til, hvordan du kan anvende machine learning på en kritisk og konstruktiv måde i din undervisning.

Om kurset

Kurset giver konkrete ideer og værktøjer til, hvordan du kan bruge elementer fra informatikken i andre fag og tænke det ind i dine specifikke kernefagligheder.
Kursusdagen byder på oplæg og to workshops.

Workshop: Machine Learning i informatik: en case fra bioinformatikken.
Her lærer du at lave Machine Learning modeller, som er kernen i AI (kunstig intelligens). Du afprøver undervisningsmateriale udviklet til de naturvidenskabelige fag og matematik og bliver klar til at bruge materialet direkte i din egen undervisning eller som udgangspunkt for SRP-opgaver.

AI giver en række nye analysemetoder til naturvidenskab. Vi tager udgangspunkt i en case med DNA-data fra bioinformatik, hvor man kan analysere DNA-spor og forudse udseende samt alder af personen bag DNA-sporet. Derved lærer du at lave dine egne Machine Learning modeller i værktøjet Orange, som er så let at bruge, at gymnasieelever kan lære at bruge det i løbet af en time.

Yderligere vises, hvordan Machine Learning spiller sammen med kernestoffet på matematik A og kan bruges perspektiverende til at vise, hvordan matematikken anvendes.

Workshop: Billed- og objektgenkendelse i gymnasiets naturvidenskabelige fag.
Machine Learning har længe været brugt inden for de naturvidenskabelige fag, f.eks. ifm. hjernescanninger, grafer, luftfotos og affaldssortering. Fokus for denne workshop er en case-baseret anvendelse af ML i gymnasieskolens naturvidenskabelige fag.

Du introduceres til forskellige AI-værktøjer og arbejder med konkrete cases, som let kan integreres i eksisterende undervisning. Som kursist vil du lære at træne en AI-model til at kunne klassificere billeder og detektere objekter i billeder.

Undervisere

• Mette Machholm
  • Michael Lund
  • Morten Aagaard Schultz

Tilmelding

Tilmelding til kurset åbnes snart. Husk at du skal søge Novo Nordisk Fondens uddannelsespulje separat. Dette kan du gøre inden du tilmelder dig kurset.