14. juli 2020

App Store godkender datalogi-forskeres app, der kan absolut ingenting

Software

Som led i et forskningsprojekt har forskere fra Datalogisk Institut, Københavns Universitet og IT-Universitetet designet en app, som de selv kalder latterlig. Den er nemlig mere eller mindre ubrugelig. Nu kan den downloades i Apple’s App Store. Håbet er, at den skal få os til at forholde os mere kritisk til de apps vi bruger.

App på smartphone, der viser hvid skærm uden noget indhold
En hvid skærm er alt du ser i den nye app.

Hvad siger du til en app, der kan fange din opmærksomhed og give dig fornøjelsen af at stirre på din smartphone? Den har absolut intet indhold, du skal bebyrdes med. Du skal bare lade dig opsluge af den stærkt oplyste skærm og se passivt til mens skærmen langsomt fader ud.

Sådan en app kan du nu downloade i Apple’s App Store. App’en, som hedder ATTN, er udviklet af to forskere fra henholdsvis Københavns Universitet og IT-Universitet.

- Vi er slet ikke overraskede over, at app’en blev godkendt af Apple, også selvom den er ret latterlig, siger Irina Shklovski, der forsker i dataetik på Datalogisk Institut, Københavns Universitet og en af de to forskere bag app’en.

Irina Shklovski og hendes forskerkollega fra IT-Universitet, Miguel Sicart, fortæller selv, at de havde det ret sjovt med at lave app’en, der ingen funktion har. App’en er ironisk nok deres kommentar til, at vi konstant kigger på vores mobiltelefoner for at få information.

Skal udstille ubrugelige apps

De to forskere mener, at apps stjæler alt for meget af vores opmærksomhed. Og det er samtidig med, at vi ikke nødvendigvis får noget ud af det.

- De fleste apps løser ikke rigtig noget problem, men forsøger i bund og grund bare at få os til at kigge på vores skærme. Det synes vi er absurd, hvilket vores app fermhæver, siger Irina Shklovski.

Formålet med app’en, og hele det forskningsprojekt som den er en del af, er at få os til at stille spørgsmålstegn ved brugbarheden af alt den software vi omgiver os med.

- Vi skaber en masse unødvendig software til at løse, hvad vi forestiller os er faktiske problemer, og hævder at det redder verden, siger Irina Shklovski.

Alligevel kan du downloade apps for alt fra klimaforandringer til virusudbrud og kedsomhed. Og selvom mange af disse er reelle problemer, så pointerer de to datalogiforskere, at apps heller ikke bliver løsningen på dem.

- Problemer som klimaforandringer og pandemier er store og komplekse, og derfor skal vi holde op med at tale om apps som simple løsning på de her problemer. Software er ikke magi. Ingen problemer kan i sig selv løses af software. Tværtimod kan en masse nye problemer opstå, når vi forventer, at teknologi kan fungere som løsningsværktøjet, siger Irina Shklovski.

Det ændrer dog ikke på, at datalogi og software er helt essentielt for vores samfund ifølge Irina Shklovski. Hun påpeger selv, at en vital ting som flytrafikken vil stå helt stille uden. Men hun advarer imod, at vi fortsætter med at forvente, at software vil løse alle vores problemer.

Vi skal bruge software klogt

De to forskere har ingen planer om at reklamere for deres ubrugelige app, der dog på helt egen hånd har opnået 61 downloads i App Store.

For Irina Shklovski er håbet bare, at vores forhold til software forandrer sig til det bedre:

- Vi skal designe software klogt og bruge det klogt. Så har vi uden tvivl et potentiale til at bruge teknologi på en måde der gavner os.

De to forskere fortsætter samarbejdet og arbejder allerede nu på nye apps, der skal få os til at forholde os mere kritisk til nye teknologier. Samtidig har deres forskningsartikel, der involverede den ubrugelig app, modtaget en DIS Best Paper Award for en ”meget mærkelig artikel”.