24. marts 2020

Voksende international interesse for at læse datalogi på KU

Kandidat

Interessen fra lande med selvbetalende studerende er vokset med 53 procent på et år. Det glæder institutleder, Mads Nielsen, der gerne vil have endnu flere både danske og internationale studerende igennem for at mætte et sultent dansk it-arbejdsmarked.

studerende til undervisning

Antallet af ansøgere til kandidaten i datalogi er vokset betydeligt fra lande udenfor EU. På bare et år er antallet af ansøgere steget fra 112 til 171. Svarende til en stigning på 53 procent. Det viser nye tal på søgningen til kandidatuddannelserne på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (SCIENCE).

Særligt blandt kinesere er en kandidat i datalogi fra KU eftertragtet. Over en tredjedel af dem, der har søgt optagelse på datalogi fra non-EU lande, er fra Kina.

- Vi arbejder målrettet mod at møde de danske it-virksomheders store efterspørgsel på dataloger og er glade for at udbyde en uddannelse af en sådan kvalitet, at flere og flere internationale studerende søger i vores retning. Det kommer i sidste ende det danske arbejdsmarked til gavn, siger Mads Nielsen, institutleder på Datalogisk Institut. Han tilføjer:

- Allerede i studietiden arbejder vi aktivt med at integrere de udenlandske studerende på det danske arbejdsmarked. Det gør vi for at sikre, at de har den vigtige kontakt til danske virksomheder, der potentielt kan skaffe dem et job, når de er færdiguddannet.

Tæt kinesisk samarbejde

Og det glæder særligt, at det er kineserne, som har et godt øje til KUs kandidat i datalogi. Instituttet startede i 2018 et samarbejde med det kinesiske Chengdu University of Electronic Science and Technology of China (UESTC). Det var netop håbet, at samarbejdet vil føre til endnu større udveksling af viden og studerende. På længere sigt er det også et ønske at etablere et fælles uddannelsesprogram.

Overordnet udgør Kina den absolut største andel af non-EU ansøgere til SCIENCE’s kandidatuddannelser. Hele 732 flere ansøgere end fra Indien, der er nummer to på listen over non-EU ansøgere.

Selvbetalende og potentielle skatteborger

Oveni at non-EU studerende kan være med til at lukke hullet på det danske it-arbejdsmarked, så er de studerende også en god forretningen for det danske samfund. De betaler nemlig selv for deres studier og er dermed en ekstra indtægt for universitet. Desuden får de ingen SU af den danske stat, men har tværtimod potentiale til at blive en fremtidig indkomst:

- Når vi trækker studerende hertil på kandidatniveau, er der også stor chance for, at de vil slå sig ned her, finde et dansk arbejde og på den måde ikke bare bidrage til udviklingen af den danske it-sektor, men også det danske samfund i det hele taget, siger Mads Nielsen, der håber på at kunne give endnu flere mulighed for at læse KUs kandidat i datalogi, som lige nu optager 120 studerende om året.

Den store interesse fra udlandet, som de nye ansøgningstal viser, er dog ikke enestående. Datalogi er den mest søgte kandidatuddannelse på SCIENCE både blandt EU-borgere og non-EU borgere med 480 ansøgere i alt.