Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Fortællinger mellem erindring og forventning : Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere. / Brøndum, Tine.

Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab, 2017. 313 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Brøndum, T 2017, Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere. Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab.

APA

Brøndum, T. (2017). Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere.

Vancouver

Brøndum T. Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere. Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab, 2017. 313 s.

Author

Brøndum, Tine. / Fortællinger mellem erindring og forventning : Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere. Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab, 2017. 313 s.

Bibtex

@phdthesis{9ecbecaf4a9741aab74c7a6b73d2b8a2,
title = "Fort{\ae}llinger mellem erindring og forventning: Selvfort{\ae}llingen som meningsforhandling, forskelsmark{\o}r og uddannelsesmotivation blandt kommende l{\ae}rere",
abstract = "Gennem narrative biografiske interview unders{\o}ger afhandlingen en r{\ae}kke l{\ae}rerstuderendes fort{\ae}llinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en s{\ae}rlig interesse for in- og eksklusionsbev{\ae}gelser og normer i kulturelle f{\ae}llesskaber afd{\ae}kker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfort{\ae}llingen f{\aa}r betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afs{\o}ges det, hvordan selvfort{\ae}llinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes m{\o}de med l{\ae}reruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfort{\ae}lling. I unders{\o}gelserne af de studerndes m{\o}de med l{\ae}reruddannelsen s{\ae}ttes der s{\ae}rligt fokus p{\aa} modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Narrativer, l{\ae}rerstuderende, subjektivering, minorisering, KLM",
author = "Tine Br{\o}ndum",
year = "2017",
month = feb,
day = "26",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Fortællinger mellem erindring og forventning

T2 - Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere

AU - Brøndum, Tine

PY - 2017/2/26

Y1 - 2017/2/26

N2 - Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).

AB - Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Narrativer

KW - lærerstuderende

KW - subjektivering

KW - minorisering

KW - KLM

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Fortællinger mellem erindring og forventning

CY - Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab

ER -

ID: 321796154