Udeskole og Børns Trivsel: Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Udeskole og Børns Trivsel : Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer. / Bølling, Mads.

København : Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2018. 125 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Bølling, M 2018, Udeskole og Børns Trivsel: Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer. Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, København. <https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/1pioq0f/alma99122965157605763>

APA

Bølling, M. (2018). Udeskole og Børns Trivsel: Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer. Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen. https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/1pioq0f/alma99122965157605763

Vancouver

Bølling M. Udeskole og Børns Trivsel: Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer. København: Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2018. 125 s.

Author

Bølling, Mads. / Udeskole og Børns Trivsel : Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer. København : Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen, 2018. 125 s.

Bibtex

@phdthesis{a9bc8fe4dcd34fe8be513e9616c1b1e5,
title = "Udeskole og B{\o}rns Trivsel: Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenh{\ae}ngen mellem {\'e}t {\aa}rs regelm{\ae}ssig eksponering for udeskole og b{\o}rns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer",
abstract = "Udeskole er en bred betegnelse for faglig undervisning i grundskolen, der gennemfres p steder uden for skolers bygninger. Udeskole er karakteriseret ved hndgribelige og praktiske arbejdsformer, elev-styrerede opgaver, gruppearbejde og undersgelse af konkrete fnomener i natur og samfundsinstitutioner. Med afst i self-determination theory, har udeskole trivselsfremmende potentialer. Kvalitative case studier understtter, at udeskole kan bidrage positivt til tre aspekter der er relateret til brns trivsel; psykologiske trivsel, indre skolemotivation og sociale relationer i klassefllesskabet. Imidlertid har kun f kontrollerede eksperimentelle studier, i en strre stikprve, undersgt sammenhnge mellem udeskole og disse aspekter. Derfor er formlet med afhandlingen, at undersge disse sammenhnge. Elever (n = 511-311) p 3. Til 6. Klassetrin, med en overvejende middel til hj sociokonomisk status, blev i ni mneder regelmssigt eksponeret for udeskole, som hovedsageligt foregik i natur og grnne miljer, omkring fem timer om ugen i gennemsnit. Stikprven blev sammenlignet med elever (n = 120-56) fra tilsvarende klassetrin, heriblandt parallelklasser, der kun modtog lidt udeskole hovedsageligt p skolens arealer, omkring n time om ugen i gennemsnit i samme periode. Forskel i trivsel mellem interventions- og kontrolgruppen, fra september 2014 til maj 2015, blev mlt med strengths and difficulties questionnaire (sdq), academic self-regulation questionnaire (srq-a) og social cognitive mapping (scm), og blev sammenlignet mellem interventions- og kontrolgruppe. Regelmssig eksponering for udeskole havde en positiv sammenhng med sociale styrkesider, indre skolemotivation og dannelsen af nye elev-elev interaktionsrelationer i klassefllesskabet. Ingen sammenhnge afhang af kn. Negative sammenhnge blev fundet mellem regelmssig eksponering for udeskole og hyperaktivitetopmrksomhedsvanskeligheder samt vanskeligheder i forhold til jvnaldrende, for elever med lav sociokonomisk status. Afhandlingens konklusion er, at regelmssig eksponering for udeskole kan have en lille positiv sammenhng med brns indre skolemotivation og aspekter af deres sociale trivsel.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Eksperimentelt design, Folkeskolen, Skoleelever, Motivation, Mental sundhed, Skolebaseret sundhedsfremme, Sociale relationer, Uddannelsesforskning, Udeskole, Undervisning og l{\ae}ring uden for klasserummet, Trivsel, {\AA}ben skole",
author = "Mads B{\o}lling",
note = "CURIS 2018 NEXS 334",
year = "2018",
language = "Dansk",
publisher = "Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Udeskole og Børns Trivsel

T2 - Et kvasi-eksperimentelt interventionsstudie ad sammenhængen mellem ét års regelmæssig eksponering for udeskole og børns psykologiske trivsel, skolemotivation og sociale relationer

AU - Bølling, Mads

N1 - CURIS 2018 NEXS 334

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Udeskole er en bred betegnelse for faglig undervisning i grundskolen, der gennemfres p steder uden for skolers bygninger. Udeskole er karakteriseret ved hndgribelige og praktiske arbejdsformer, elev-styrerede opgaver, gruppearbejde og undersgelse af konkrete fnomener i natur og samfundsinstitutioner. Med afst i self-determination theory, har udeskole trivselsfremmende potentialer. Kvalitative case studier understtter, at udeskole kan bidrage positivt til tre aspekter der er relateret til brns trivsel; psykologiske trivsel, indre skolemotivation og sociale relationer i klassefllesskabet. Imidlertid har kun f kontrollerede eksperimentelle studier, i en strre stikprve, undersgt sammenhnge mellem udeskole og disse aspekter. Derfor er formlet med afhandlingen, at undersge disse sammenhnge. Elever (n = 511-311) p 3. Til 6. Klassetrin, med en overvejende middel til hj sociokonomisk status, blev i ni mneder regelmssigt eksponeret for udeskole, som hovedsageligt foregik i natur og grnne miljer, omkring fem timer om ugen i gennemsnit. Stikprven blev sammenlignet med elever (n = 120-56) fra tilsvarende klassetrin, heriblandt parallelklasser, der kun modtog lidt udeskole hovedsageligt p skolens arealer, omkring n time om ugen i gennemsnit i samme periode. Forskel i trivsel mellem interventions- og kontrolgruppen, fra september 2014 til maj 2015, blev mlt med strengths and difficulties questionnaire (sdq), academic self-regulation questionnaire (srq-a) og social cognitive mapping (scm), og blev sammenlignet mellem interventions- og kontrolgruppe. Regelmssig eksponering for udeskole havde en positiv sammenhng med sociale styrkesider, indre skolemotivation og dannelsen af nye elev-elev interaktionsrelationer i klassefllesskabet. Ingen sammenhnge afhang af kn. Negative sammenhnge blev fundet mellem regelmssig eksponering for udeskole og hyperaktivitetopmrksomhedsvanskeligheder samt vanskeligheder i forhold til jvnaldrende, for elever med lav sociokonomisk status. Afhandlingens konklusion er, at regelmssig eksponering for udeskole kan have en lille positiv sammenhng med brns indre skolemotivation og aspekter af deres sociale trivsel.

AB - Udeskole er en bred betegnelse for faglig undervisning i grundskolen, der gennemfres p steder uden for skolers bygninger. Udeskole er karakteriseret ved hndgribelige og praktiske arbejdsformer, elev-styrerede opgaver, gruppearbejde og undersgelse af konkrete fnomener i natur og samfundsinstitutioner. Med afst i self-determination theory, har udeskole trivselsfremmende potentialer. Kvalitative case studier understtter, at udeskole kan bidrage positivt til tre aspekter der er relateret til brns trivsel; psykologiske trivsel, indre skolemotivation og sociale relationer i klassefllesskabet. Imidlertid har kun f kontrollerede eksperimentelle studier, i en strre stikprve, undersgt sammenhnge mellem udeskole og disse aspekter. Derfor er formlet med afhandlingen, at undersge disse sammenhnge. Elever (n = 511-311) p 3. Til 6. Klassetrin, med en overvejende middel til hj sociokonomisk status, blev i ni mneder regelmssigt eksponeret for udeskole, som hovedsageligt foregik i natur og grnne miljer, omkring fem timer om ugen i gennemsnit. Stikprven blev sammenlignet med elever (n = 120-56) fra tilsvarende klassetrin, heriblandt parallelklasser, der kun modtog lidt udeskole hovedsageligt p skolens arealer, omkring n time om ugen i gennemsnit i samme periode. Forskel i trivsel mellem interventions- og kontrolgruppen, fra september 2014 til maj 2015, blev mlt med strengths and difficulties questionnaire (sdq), academic self-regulation questionnaire (srq-a) og social cognitive mapping (scm), og blev sammenlignet mellem interventions- og kontrolgruppe. Regelmssig eksponering for udeskole havde en positiv sammenhng med sociale styrkesider, indre skolemotivation og dannelsen af nye elev-elev interaktionsrelationer i klassefllesskabet. Ingen sammenhnge afhang af kn. Negative sammenhnge blev fundet mellem regelmssig eksponering for udeskole og hyperaktivitetopmrksomhedsvanskeligheder samt vanskeligheder i forhold til jvnaldrende, for elever med lav sociokonomisk status. Afhandlingens konklusion er, at regelmssig eksponering for udeskole kan have en lille positiv sammenhng med brns indre skolemotivation og aspekter af deres sociale trivsel.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Eksperimentelt design

KW - Folkeskolen

KW - Skoleelever

KW - Motivation

KW - Mental sundhed

KW - Skolebaseret sundhedsfremme

KW - Sociale relationer

KW - Uddannelsesforskning

KW - Udeskole

KW - Undervisning og læring uden for klasserummet

KW - Trivsel

KW - Åben skole

UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/1pioq0f/alma99122965157605763

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Udeskole og Børns Trivsel

PB - Department of Nutrition, Exercise and Sports, Faculty of Science, University of Copenhagen

CY - København

ER -

ID: 203085365