Nyt projekt skal skabe bedre forståelse for programmering i folkeskolen
Med en bevilling på ca. 5,5 mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden vil det nye tværfaglige Center for Digital Uddannelse i samarbejde med Aarhus Universitet og EduLab forbedre forståelsen af, hvordan matematiklærere kan udvikle synergier imellem programmering, ”computational thinking” og matematiske digitale kompetencer i folkeskolen.
I det 21. århundrede er det ikke nok blot at være digital forbruger. Evnen til at kunne programmere og være en digital skaber er en afgørende egenskab for børn og unge. Danmark og mange andre lande er allerede i gang med at implementere PCT (Programming and Computational Thinking) i folkeskolen for at forberede eleverne på en virkelighed, hvor beregnings- og datadrevne metoder er i højsædet.
Det nye projekt sigter efter at skabe en bedre forståelse for relationen mellem matematikundervisning og PCT og på den baggrund udvikle ressourcer, løsningsmodeller og organisatoriske strategier omkring hvordan vi på bedste vis kan implementere PCT i danske folkeskoler.
I det nye projekt vil man sammenligne implementeringen af PCT i Danmark med hhv. Sverige og Storbritannien og kombinere disse indsigter med designeksperimenter rettet mod at udvikle undervisningsaktiviteter. Afslutningsvis vil man udvikle en digital platform, der indeholder ressourcer, som kan understøtte både matematikundervisningen og matematiklærernes kompetenceudvikling.
Fakta om projektet
- Projektet starter 1. januar 2020 og løber til og med 2023.
- Projektet ledes af professor Morten Misfeldt, Center for Digital Uddannelse, Københavns Universitet.
- Projektet er et samarbejde mellem Center for Digital Uddannelse på Københavns Universitet, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet (DPU) og EduLab.
Relaterede nyheder
Kontakt
Morten Misfeldt
Professor, Center for Digital Uddannelse, Københavns Universitet
misfeldt@ind.ku.dk
Omtale
Pressemeddelelse fra Novo Nordisk Fonden: Matematikken kommer i spil med nye projekter i hele landet
Center for Digital Uddannelse
Center for Digital Uddannelse er et nyt tværfagligt center mellem Institut for Naturfagenes Didaktik og Datalogisk Institut på Københavns Universitet oprettet i efteråret 2019 med professor Morten Misfeldt i spidsen.
I januar 2020 inviterer centret til officiel åbning samt Morten Misfeldts professortiltrædelsesforelæsning.
Computational Thinking
Computational Thinking går skridtet videre end bare programmering og sætter det ind i en større kontekst, hvor det handler om problemløsning og at kunne analysere og finde løsninger med it.