28. november 2019

Nyt projekt skal skabe bedre forståelse for programmering i folkeskolen

bevillingsnyt

Med en bevilling på ca. 5,5 mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden vil det nye tværfaglige Center for Digital Uddannelse i samarbejde med Aarhus Universitet og EduLab forbedre forståelsen af, hvordan matematiklærere kan udvikle synergier imellem programmering, ”computational thinking” og matematiske digitale kompetencer i folkeskolen.

Shutterstock

I det 21. århundrede er det ikke nok blot at være digital forbruger. Evnen til at kunne programmere og være en digital skaber er en afgørende egenskab for børn og unge. Danmark og mange andre lande er allerede i gang med at implementere PCT (Programming and Computational Thinking) i folkeskolen for at forberede eleverne på en virkelighed, hvor beregnings- og datadrevne metoder er i højsædet.

Det nye projekt sigter efter at skabe en bedre forståelse for relationen mellem matematikundervisning og PCT og på den baggrund udvikle ressourcer, løsningsmodeller og organisatoriske strategier omkring hvordan vi på bedste vis kan implementere PCT i danske folkeskoler.

I det nye projekt vil man sammenligne implementeringen af PCT i Danmark med hhv. Sverige og Storbritannien og kombinere disse indsigter med designeksperimenter rettet mod at udvikle undervisningsaktiviteter. Afslutningsvis vil man udvikle en digital platform, der indeholder ressourcer, som kan understøtte både matematikundervisningen og matematiklærernes kompetenceudvikling.

Fakta om projektet