29. juni 2020

DIKU rykker endnu tættere på erhvervslivet

Erhvervssamarbejde

DIKU’s forskning og uddannelser har allerede i en årrække været stærkt rettet mod erhvervslivet. Nu styrker instituttet indsatsen yderligere med oprettelsen af en ny enhed for Erhverv og Innovation. De første initiativer, der skal skabe et endnu bedre match mellem DIKU’s forskning og erhvervslivet, er allerede sat i søen.

Forsker møder erhvervsrepræsentant

Med ansættelsen af Anders Pall Skött løfter Datalogisk Institut på Københavns Universitet sit fokus på effektiv matchmaking mellem instituttets forskning og de digitale løsninger, som samfundet efterspørger.

Anders Pall Skött skal lede den nyetablerede enhed Erhverv og Innovation, som huser blandt andet Science AI Center og DIKU Business Club

- På DIKU bygger vi ting, der kan gøre en forskel for mennesker og skabe gavn for samfundet. For at vi er sikre på, at vores forskning gør den gavn, den er skabt til, øger vi nu vores indsats for at skabe endnu bedre samarbejde med erhvervslivet og offentlige institutioner, siger Mads Nielsen, institutleder på DIKU.

Det øgede fokus har allerede ført til flere erhvervsrettede initiativer. For eksempel er en helt ny webinar-række er skudt i gang. De virtuelle oplæg går under navnet ”Computer Science Impact for Industry”. Det første var rettet mod sundhedssektoren. Næste event er den 20. august 2020.

Samarbejder bredt i ny klynge

Samtidig har den nye erhvervs- og innovationsenhed også været del af de stiftende kræfter, der står bag et helt nyt klynge-fællesskab ved navn DigitalLead. Den nye klynge bliver en af flere, som Anders Pall Skött og hans team kommer til engagere sig i.

Anders Pall Skött

- Det er vigtigt for os at skabe sammenhæng mellem universitetet og erhvervslivet. Derfor har vi været med til at etablere det her økosystem, der skal være med til at bringe vores forskning i spil ude i erhvervslivet, siger Anders Pall Skött.

DigitalLead er den første landsdækkende klyngeorganisation for digitale teknologier og skal bringe forskningskræfter fra alle de danske universiteter sammen med praktikerne fra det danske erhvervsliv.

- Den synergi, der opstår mellem virksomhederne og vores forskning, når vi arbejder sammen, er guld værd både for vores forskningsresultater og virksomhedernes bundlinje. Derfor har vi arbejdet hårdt for at få dette nye landsdækkende samarbejde op at køre. Og derfor er vi også aktive i et bredt udsnit af andre klyngeorganisationer, såsom fintech, spilteknologi og energi.

Et af de næste skridt for den nye enhed bliver at etablere en Europæisk Digital Innovation Hub i Hovedstaden sammen med CBS, DTU og ITU og en række andre aktører.

- Med en European Digital Innovation Hub i Hovedstaden vil vi være med til sikre adgang for forskere og virksomheder til EU’s milliard-program Digital Europe, der skal udvikle en stærk, europæisk digital industri, siger Anders Pall Skött.

Sammen med resten af den nye erhvervsenhed ser han frem til at skulle drikke kaffe med en masse virksomheder og lytte til, hvor DIKU kan gøre en forskel i den kommende tid.