10. marts 2021

Hvad kan kunstig intelligens gøre for klatresport? AI-eksperter rådgiver virksomheder i nye forløb

Innovation

Førende AI-forskere skal rådgive små og mellemstore virksomheder om, hvordan de kommer i gang med at bruge kunstig intelligens for at styrke deres forretning. De første projekter skydes i gang i marts 2021, og der er plads til mange flere i de kommende år.

Mand på klatrevæg
Klatring er en ung sport, som endnu ikke er blevet understøttet med en digital løsning på linje med apps til f.eks. løb og golf. Ved sommer-OL 2021 vil klatring for første gang indgå.

Blot fem procent af de små og mellemstore virksomheder i Danmark anvender på nuværende tidspunkt kunstig intelligens (AI). Selvom der er bred enighed om, at kunstig intelligens kan skabe nye forretningsområder, besparelser og optimeringer, synes det for mange små og mellemstore virksomheder ikke ligetil at kaste sig ud i.

Derfor søsatte Industriens Fond tidligere i år det nationale initiativ AI Denmark, som blandt andet skal facilitere forløb for virksomheder, hvor førende AI-forskere vil rådgive om brugen af AI til specifikke formål.

De første projekter skydes nu i gang, og interessefeltet for at anvende AI spænder bredt. På tapetet er blandt andet et nytænkende projekt fra IT-virksomheden NorthTech, som vil udvikle en AI-løsning til klatring på klatrevægge.

- AI Denmark-initiativet er i ligeså høj grad en mulighed for os forskere for prøve kræfter med nye, spændende ideer. Klatreprojektet er interessant, fordi vi skal arbejde med at udvikle en 3D-model af, hvordan klatrere bevæger sig på klatrevæggen. Hvis vi kan lære en computer at tracke kompliceret bevægelse som klatring, kan det få mange andre anvendelser også, siger lektor Kim Steenstrup Pedersen, som vil fungere som faglig ekspert på projektet.

I modsætning til andre sportsgrene som løb og golf findes der ikke en tilsvarende digital løsning for klatrere, som kan analysere deres bevægelsesmønstre og foreslå forbedringer.

NorthTechs idé har derfor allerede fået opmærksomhed fra Den Internationale Olympiske Komité og det internationale forbund for sportsklatring (IFSC), som ser muligheden for at understøtte klatring med en løsning til OL 2021, hvor klatring for første gang vil være på det olympiske program.

Ned fra elfenbenstårnet

Forskellige forskere fra Datalogisk Institut vil fungere som faglige eksperter i fire af de nye projekter. De andre tre projekter foregår med virksomhederne SYNCSENSE, Cerebriu og DCR Solutions.

SYNCSENSE ønsker at optimere deres terapi- og genoptræningsløsninger til plejehjem og hospitaler, Cerebriu søger rådgivning om opsamling og anvendelse af data fra hjernescanninger for at accelerere diagnoser af patienter, og DCR Solutions vil automatisere oversættelser af lovtekster.

Opstarten af de fire projekter glæder leder af Erhverv og Innovation på Datalogisk Institut, Anders Pall Skött.

- At få mere universitetsforskning bragt i spil i erhvervslivet er en af de helt store målsætninger i AI Denmark. Vi er samarbejdsvillige og glæder os altid over, når vores forskning kommer samfundet til gavn. I et forløb med os får du ikke en standard konsulentaftale, men et samarbejde med lige netop den forsker, som er topengageret inden for det specifikke område, siger Anders Pall Skött.

Han opfordrer alle små og mellemstore virksomheder, som har lyst til at høre mere, til at tage kontakt til ham eller AI Denmark.

Du kan læse meget mere om AI Denmark her.