26. marts 2024

Virtual reality gengiver virkeligheden ved eksamen for medicinstuderende

Virtual Reality

Medicinstuderende kan lære næsten alt fra bøger, pånær at huske den træning de gennemgår i en kaotisk klinisk situation. Evnen til dette plejer Københavns Universitet og Rigshospitalet at teste med effektive, men dyre live-simulationer. Nu er forskere klar med et billigt alternativ af høj kvalitet.

Billede af læger, som bruger virtual reality
VR med live action-film kan give brugeren følelsen af at være følelsesmæssigt tilstede på en ægte skadestue.

Nyhed produceret af Copenhagen Science City

Billigt alternativ til live-simulation

Hver gang universitetet sætter en simulation op til træning eller eksamen, placerer de den studerende i en realistisk udstyret klinik bemandet med en læge, et par sygeplejersker og en patient. Omkostningerne gør, at simulation bruges sjældnere, end hvad undervisere som Tobias Todsen ville foretrække. Han tænkte, at en løsning baseret på virtual reality kunne give mulighed for meget mere træning.

- En rigtig skadestue er meget stressende. Skrigende patienter, bippende maskiner og sygeplejersker, der beder dig om instruktioner, distraherer dig. En bog lærer dig ikke, hvordan du skal håndtere det. Jeg ville finde ud af, om Virtual Reality kunne matche vores traditionelle simulationstræning i at efterligne denne situation, forklarer Tobias Todsen, der er konsulent på Rigshospitalet og klinisk lektor på Københavns Universitet.

En mulighed for at undersøge Virtual Reality-spørgsmålet

Ved et lykketræf stødte Todsen på en ekspert i menneske-computer-interaktion lige på den anden side af gaden. Joanna Bergström er lektor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet. I Todsens problem så hun en mulighed for at undersøge, om Virtual Reality kan belaste hjernen lige så meget, som virkeligheden gør.

- Der var masser af forskning, der viste, at grafiske virtuelle miljøer kan give brugerne en følelse af at være der selv. Todsen ønskede at bruge 360-graders video optaget under live-simuleringer, og ingen havde nogensinde undersøgt, om live-action kan fremkalde den samme kognitive belastning. Det var et interessant problem for en valideringsundersøgelse, siger Joanna Bergström.

Gåafstand til samarbejdspartner fremskyndede processen

Todsen og hans team filmede en traditionel simulationssituation til projektet på Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation, mens Bergström og hendes team kodede en brugervenlig webbaseret videoeditor, der gjorde det muligt for lægerne at introducere tekstbaserede multiple choice-spørgsmål i den streamede video. Det lette samarbejde begejstrede Todsen.

- Jeg har altid været fascineret af kodning. For mig virker det næsten som magi. Alligevel var jeg forbløffet over, hvor hurtigt datalogerne forvandlede min idé til et brugbart produkt. Det hjalp selvfølgelig meget, at vores kontorer ligger i gåafstand fra hinanden. Denne oplevelse fik mig virkelig til at se værdien i innovationsdistriktet Copenhagen Science City, hvor så mange potentielle partnere er placeret tæt på hinanden, fortæller Tobias Todsen.

VR-eksamen på vej til alle KU's medicinstuderende

Det fælles projekt har fået navnet 360MedQuest, og resultaterne er i hus. VR med live action-film giver den følelse af

følelsesmæssig nødvendighed, som en rigtig skadestue ville gøre. Faktisk er resultaterne så imponerende, at de to har publiceret dem i Journal of Medical Internet Research, og de har nu fået en bevilling til at implementere metoden for alle 500 årlige medicinstuderende på Københavns Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Bergström og Todsen har begge været imponerede over, hvor nemt det var at kombinere fagene i dette projekt.

- Fra den allerførste kontakt har dette projekt været meget uformelt. Alligevel mener jeg, at vi har bevist, at VR kan bruges til at træne i enhver form for tidskritisk, alvorlig og stressende situation. Jeg føler også, at vi er kommet frem til et produkt, der kan forbedre medicinsk træning, hvor de ikke har midlerne til at opsætte detaljerede simuleringer, siger Joanna Bergström.