At stille de akademiske rutiner på hovedet: Efterhandsreflektioner kring ett kollektivistisk, muntlig, essäistisk, antimetodisk metod
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
At stille de akademiske rutiner på hovedet : Efterhandsreflektioner kring ett kollektivistisk, muntlig, essäistisk, antimetodisk metod. / Ringgaard, Dan; Serup, Martin Glaz; Johansson, Sven Anders.
In: Nordisk poesi: Tidsskrift for lyrikkforskning, Vol. 6, No. 1, 2023, p. 4-15.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - At stille de akademiske rutiner på hovedet
T2 - Efterhandsreflektioner kring ett kollektivistisk, muntlig, essäistisk, antimetodisk metod
AU - Ringgaard, Dan
AU - Serup, Martin Glaz
AU - Johansson, Sven Anders
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - I den følgende samtale forsøger tre af initiativtagerne til Nordiske digtere og kritikere at samle nogle af erfaringerne med projektets tre workshops. Indledningsvis beskrives rammerne for mødet mellem digtere, kritikere og forskere fra fire nordiske lande. Hvilke dynamikker gjorde sig gældende i samtalerne? Hvilke konsekvenser havde den meget åbne form? Hvad var fordele og ulemper ved at gå på tværs af den litterære institutions traditionelle arbejdsdeling og på tværs af nationale grænser? Samtalen udvikler sig herefter i to spor. Det ene angår det kulturkritiske potentiale i at føre en tværgående og ikke formålsrettet samtale om litteratur, det andet gælder udviklingen af måder at læse litteratur på, der ikke alene blander forfatternes, kritikernes og forskernes perspektiver, men tilmed inkluderer forfatterens egen opfattelse af sin tekst. Til slut konkluderes der med en omvending af en herskende magtlogik, der kræver dokumentation forud for praksis, her formuleret med hjælp fra Sara Ahmed: ”Det, vi har gjort med Nordiske digtere og kritikere indtil videre, er, at vi har indledt med at Do the doing – and now we need to do the documents.”
AB - I den følgende samtale forsøger tre af initiativtagerne til Nordiske digtere og kritikere at samle nogle af erfaringerne med projektets tre workshops. Indledningsvis beskrives rammerne for mødet mellem digtere, kritikere og forskere fra fire nordiske lande. Hvilke dynamikker gjorde sig gældende i samtalerne? Hvilke konsekvenser havde den meget åbne form? Hvad var fordele og ulemper ved at gå på tværs af den litterære institutions traditionelle arbejdsdeling og på tværs af nationale grænser? Samtalen udvikler sig herefter i to spor. Det ene angår det kulturkritiske potentiale i at føre en tværgående og ikke formålsrettet samtale om litteratur, det andet gælder udviklingen af måder at læse litteratur på, der ikke alene blander forfatternes, kritikernes og forskernes perspektiver, men tilmed inkluderer forfatterens egen opfattelse af sin tekst. Til slut konkluderes der med en omvending af en herskende magtlogik, der kræver dokumentation forud for praksis, her formuleret med hjælp fra Sara Ahmed: ”Det, vi har gjort med Nordiske digtere og kritikere indtil videre, er, at vi har indledt med at Do the doing – and now we need to do the documents.”
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Litterær offentlighed
KW - Poesi
KW - Kritik
KW - Nordiske digtere og kritikere
KW - kunstnerisk forskning
KW - Akademisk og kunstnerisk læsning
KW - Skrivende og læsende fællesskaber
U2 - 10.18261/np.6.1.2
DO - 10.18261/np.6.1.2
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 6
SP - 4
EP - 15
JO - Nordisk poesi: Tidsskrift for lyrikkforskning
JF - Nordisk poesi: Tidsskrift for lyrikkforskning
SN - 2464-4137
IS - 1
ER -
ID: 384027932