Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018

Research output: Book/ReportBookResearch

Standard

Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018. / Misfeldt, Morten; Christensen, Pernille Toftgaard; Bjerre, Andreas Riekehr; Jensen, Erik Ottar; Puck, Morten Rasmus.

2018.

Research output: Book/ReportBookResearch

Harvard

Misfeldt, M, Christensen, PT, Bjerre, AR, Jensen, EO & Puck, MR 2018, Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018.

APA

Misfeldt, M., Christensen, P. T., Bjerre, A. R., Jensen, E. O., & Puck, M. R. (2018). Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018.

Vancouver

Misfeldt M, Christensen PT, Bjerre AR, Jensen EO, Puck MR. Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018. 2018.

Author

Misfeldt, Morten ; Christensen, Pernille Toftgaard ; Bjerre, Andreas Riekehr ; Jensen, Erik Ottar ; Puck, Morten Rasmus. / Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018. 2018.

Bibtex

@book{5fa20b6c4d384591a9fd5f8e2bb95710,
title = "Motivation og br{\ae}tspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018",
abstract = "Underst{\o}tter br{\ae}tspillet Hungry Higgs elevers motivation og gl{\ae}de ved matematik? Danmarks Matematikl{\ae}rerforening og Gravity Board Games har, i samarbejde med Aalborg Universitet, K{\o}benhavn, unders{\o}gt, om det nyudviklede br{\ae}tspil, Hungry Higgs, underst{\o}tter folkeskoleelevers motivation og gl{\ae}de med matematik. Hvorvidt elevernes motivation og gl{\ae}de ved matematik blev styrket gennem inddragelse af Hungry Higgs, blev unders{\o}gt gennem et simpelt interventionsstudie (dvs. uden kontrolgruppe), hvor lidt over 400 elever og 14 l{\ae}rere, fordelt p{\aa} 21 klasser p{\aa} 10 skoler, deltog. Selve interventionen strakte sig over 2-3 uger, hvor eleverne spillede Hungry Higgs og arbejdede med et opgaveh{\ae}fte, udarbejdet af Danmarks Matematikl{\ae}rerforening til brug sammen med spillet. Elevernes motivation blev m{\aa}lt gennem besvarelse af sp{\o}rgeskemaer f{\o}r og efter interventionen, hvor eleverne besvarede sp{\o}rgsm{\aa}l, indenfor de tre motivationskategorier: Indre motivation, ydre motivation og amotivation. Besvarelserne af sp{\o}rgeskemaerne viste et statistisk signifikant fald i elevernes amotivation, hvor f{\ae}rre elever svarede, at de ikke ved, hvorfor de deltager i matematikundervisningen efter interventionen. Elevernes indre motivation steg efter interventionen, hvor flere elever svarede, at de deltager i matematikundervisningen, fordi det er sjovt. Unders{\o}gelsen viser, at br{\ae}tspillet Hungry Higgs har potentiale til at styrke elevers indre motivation, og samtidig mindske elevers oplevelse af amotivation",
author = "Morten Misfeldt and Christensen, {Pernille Toftgaard} and Bjerre, {Andreas Riekehr} and Jensen, {Erik Ottar} and Puck, {Morten Rasmus}",
year = "2018",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018

AU - Misfeldt, Morten

AU - Christensen, Pernille Toftgaard

AU - Bjerre, Andreas Riekehr

AU - Jensen, Erik Ottar

AU - Puck, Morten Rasmus

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Understøtter brætspillet Hungry Higgs elevers motivation og glæde ved matematik? Danmarks Matematiklærerforening og Gravity Board Games har, i samarbejde med Aalborg Universitet, København, undersøgt, om det nyudviklede brætspil, Hungry Higgs, understøtter folkeskoleelevers motivation og glæde med matematik. Hvorvidt elevernes motivation og glæde ved matematik blev styrket gennem inddragelse af Hungry Higgs, blev undersøgt gennem et simpelt interventionsstudie (dvs. uden kontrolgruppe), hvor lidt over 400 elever og 14 lærere, fordelt på 21 klasser på 10 skoler, deltog. Selve interventionen strakte sig over 2-3 uger, hvor eleverne spillede Hungry Higgs og arbejdede med et opgavehæfte, udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening til brug sammen med spillet. Elevernes motivation blev målt gennem besvarelse af spørgeskemaer før og efter interventionen, hvor eleverne besvarede spørgsmål, indenfor de tre motivationskategorier: Indre motivation, ydre motivation og amotivation. Besvarelserne af spørgeskemaerne viste et statistisk signifikant fald i elevernes amotivation, hvor færre elever svarede, at de ikke ved, hvorfor de deltager i matematikundervisningen efter interventionen. Elevernes indre motivation steg efter interventionen, hvor flere elever svarede, at de deltager i matematikundervisningen, fordi det er sjovt. Undersøgelsen viser, at brætspillet Hungry Higgs har potentiale til at styrke elevers indre motivation, og samtidig mindske elevers oplevelse af amotivation

AB - Understøtter brætspillet Hungry Higgs elevers motivation og glæde ved matematik? Danmarks Matematiklærerforening og Gravity Board Games har, i samarbejde med Aalborg Universitet, København, undersøgt, om det nyudviklede brætspil, Hungry Higgs, understøtter folkeskoleelevers motivation og glæde med matematik. Hvorvidt elevernes motivation og glæde ved matematik blev styrket gennem inddragelse af Hungry Higgs, blev undersøgt gennem et simpelt interventionsstudie (dvs. uden kontrolgruppe), hvor lidt over 400 elever og 14 lærere, fordelt på 21 klasser på 10 skoler, deltog. Selve interventionen strakte sig over 2-3 uger, hvor eleverne spillede Hungry Higgs og arbejdede med et opgavehæfte, udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening til brug sammen med spillet. Elevernes motivation blev målt gennem besvarelse af spørgeskemaer før og efter interventionen, hvor eleverne besvarede spørgsmål, indenfor de tre motivationskategorier: Indre motivation, ydre motivation og amotivation. Besvarelserne af spørgeskemaerne viste et statistisk signifikant fald i elevernes amotivation, hvor færre elever svarede, at de ikke ved, hvorfor de deltager i matematikundervisningen efter interventionen. Elevernes indre motivation steg efter interventionen, hvor flere elever svarede, at de deltager i matematikundervisningen, fordi det er sjovt. Undersøgelsen viser, at brætspillet Hungry Higgs har potentiale til at styrke elevers indre motivation, og samtidig mindske elevers oplevelse af amotivation

M3 - Bog

BT - Motivation og brætspil i Matematikundervisningen: Baggrundsrapport 2018

ER -

ID: 228153975