Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb. / Bundsgaard, Jeppe; Misfeldt, Morten; Hetmar, Vibeke.

In: Viden om Laesning, Vol. 2012, No. 12, 01.09.2012, p. 29-36.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Bundsgaard, J, Misfeldt, M & Hetmar, V 2012, 'Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb', Viden om Laesning, vol. 2012, no. 12, pp. 29-36.

APA

Bundsgaard, J., Misfeldt, M., & Hetmar, V. (2012). Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb. Viden om Laesning, 2012(12), 29-36.

Vancouver

Bundsgaard J, Misfeldt M, Hetmar V. Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb. Viden om Laesning. 2012 Sep 1;2012(12):29-36.

Author

Bundsgaard, Jeppe ; Misfeldt, Morten ; Hetmar, Vibeke. / Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb. In: Viden om Laesning. 2012 ; Vol. 2012, No. 12. pp. 29-36.

Bibtex

@article{1f247a503b1c4370ac9964900fb288c8,
title = "Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforl{\o}b",
abstract = "Artiklen redeg{\o}r for et undervisningsforl{\o}b, hvor b{\o}rnenes kreative kompetencer udvikles ved brug af det matematiske v{\ae}rkt{\o}j GeoGebra. Eleverne udf{\o}rer med v{\ae}rkt{\o}jet enkle tegneopgaver, l{\o}ser en r{\ae}kke matematiske opgaver og designer et matematisk br{\ae}tspil. Der er tale om et scenariebaseret undervisningsforl{\o}b, hvor eleverne i f{\ae}llesskab simulerer en meningsfuld praksis og udvikler produkter, som andre elever skal bruge. Projektet har ikke direkte fokus p{\aa} multimodalitet, men fordi eleverne arbejder i simulerede autentiske sammenh{\ae}nge, arbejder de med multimodalitet p{\aa} flere m{\aa}der. Kompetencer erhverves i en kontekst, der er sat i scene for at give en meningsfuld klangbund for det, der skal l{\ae}res.Iscenes{\ae}ttelsen er baseret p{\aa} overvejelser over, hvilke situationer vi som mennesker forventes at komme til at st{\aa} i, og forskningssp{\o}rgsm{\aa}let er, hvordan de praksisformer, som er udviklet i videnskabsdisciplinerne og didaktiserede i skolefagene, kan bidrage til, at eleverne bliver i stand til at h{\aa}ndtere de udfordringer, der er i disse situationer.",
author = "Jeppe Bundsgaard and Morten Misfeldt and Vibeke Hetmar",
year = "2012",
month = sep,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "2012",
pages = "29--36",
journal = "Viden om Laesning",
issn = "1902-3472",
publisher = "Wiley Online",
number = "12",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb

AU - Bundsgaard, Jeppe

AU - Misfeldt, Morten

AU - Hetmar, Vibeke

PY - 2012/9/1

Y1 - 2012/9/1

N2 - Artiklen redegør for et undervisningsforløb, hvor børnenes kreative kompetencer udvikles ved brug af det matematiske værktøj GeoGebra. Eleverne udfører med værktøjet enkle tegneopgaver, løser en række matematiske opgaver og designer et matematisk brætspil. Der er tale om et scenariebaseret undervisningsforløb, hvor eleverne i fællesskab simulerer en meningsfuld praksis og udvikler produkter, som andre elever skal bruge. Projektet har ikke direkte fokus på multimodalitet, men fordi eleverne arbejder i simulerede autentiske sammenhænge, arbejder de med multimodalitet på flere måder. Kompetencer erhverves i en kontekst, der er sat i scene for at give en meningsfuld klangbund for det, der skal læres.Iscenesættelsen er baseret på overvejelser over, hvilke situationer vi som mennesker forventes at komme til at stå i, og forskningsspørgsmålet er, hvordan de praksisformer, som er udviklet i videnskabsdisciplinerne og didaktiserede i skolefagene, kan bidrage til, at eleverne bliver i stand til at håndtere de udfordringer, der er i disse situationer.

AB - Artiklen redegør for et undervisningsforløb, hvor børnenes kreative kompetencer udvikles ved brug af det matematiske værktøj GeoGebra. Eleverne udfører med værktøjet enkle tegneopgaver, løser en række matematiske opgaver og designer et matematisk brætspil. Der er tale om et scenariebaseret undervisningsforløb, hvor eleverne i fællesskab simulerer en meningsfuld praksis og udvikler produkter, som andre elever skal bruge. Projektet har ikke direkte fokus på multimodalitet, men fordi eleverne arbejder i simulerede autentiske sammenhænge, arbejder de med multimodalitet på flere måder. Kompetencer erhverves i en kontekst, der er sat i scene for at give en meningsfuld klangbund for det, der skal læres.Iscenesættelsen er baseret på overvejelser over, hvilke situationer vi som mennesker forventes at komme til at stå i, og forskningsspørgsmålet er, hvordan de praksisformer, som er udviklet i videnskabsdisciplinerne og didaktiserede i skolefagene, kan bidrage til, at eleverne bliver i stand til at håndtere de udfordringer, der er i disse situationer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2012

SP - 29

EP - 36

JO - Viden om Laesning

JF - Viden om Laesning

SN - 1902-3472

IS - 12

ER -

ID: 231956858