Jubilæumsfejring: 50 år med datalogi

Grafik

I 1970 kom Danmarks første datalogiske institut (DIKU) til verden på Københavns Universitet, og dermed lød startskuddet til datalogi- og  IT-uddannelser og datalogisk forskning i Danmark. Det skal selvfølgelig fejres med manér, omend coronapandemien har udsat festlighederne et år.

DIKU og Dansk Industri har derfor slået sig sammen om denne storstilede event, hvor vi både ser tilbage men mest af alt fremad mod de næste 50 år: Hvor bevæger datalogien sig hen? Hvad kan være udfordringerne? Hvem skal være med til at udvikle teknologierne? Vi belyser emnet fra både en forsknings-, erhvervs- og politisk vinkel.

Program for dagen

Workshops - kl. 13.00

Mød førende forskere i datalogi og få teknologien helt tæt på, når du deltager i en af de tre workshops og får datalogien i egne hænder. Du kan vælge mellem følgende workshopsspor:

• Fremtidens arbejdsmarked
  • Fremtidens digitale hverdag
  • Bæredygtighed og grøn omstilling

Efter workshoppen er alle workshopdeltagere velkomne til at deltage i reception fra kl. 15.00-16.00. Yderligere info om indhold i workshops følger snarest muligt.

Reception - kl. 15.00

Åben reception for alle, der deltager i workshops og 50 år med datalogi. Her har du rig mulighed for at netværke med andre, der har interesse inden for datalogiens verden. Desuden kan du gå på opdagelse i udstillingsområdet, der demonstrerer datalogiens mange anvendelser gennem årene.

50 år med datalogi - kl. 16.00

I DIs konferencesal vil danske og internationale navne fra erhvervslivet, forskning og politik fejre 50 år med datalogi som selvstændigt forskningsområde i Danmark. Det gør de med talks, der fokuserer på, hvordan datalogi har drevet Danmark fremad, og hvad datalogi kan bidrage med i fremtiden. Deltagerne vil få sat spændende perspektiver på alle af jubilæets tre temaer: datalogi i alt, datalogi for alle og datalogi på godt og ondt.

Reception - kl. 17.30

Ingen fejring uden lidt godt til ganen og et glas bobler. Aften sluttes af med en reception, hvor du som forsker, beslutningstager, erhvervsleder eller international ekspert kan møde andre fagpersoner til en hyggelig uformel snak i DI's flotte atrium.

Der er nu lukket for tilmelding!
Deltagelse er per invitation, men vi har et begrænset antal ledige pladser til workshops og til 50 år med datalogi. Hvis du ønsker at deltage, kan du skrive dig op til en mulig plads her. Du vil blive kontaktet snarest muligt med besked om, hvorvidt det lykkedes os at finde en plads til dig eller ej.