Generalforsamling og DIKU Alumnedag 2021 - Datalogi i 50 år

DIKU 50 års jubilæum

For 50 år siden tog datalogien for alvor form i Danmark. Siden Peter Naur definerede begrebet datalogi og grundlagde Datalogisk Institut på Københavns Universitet – som vi kender som DIKU - har datalogiforskere og -studerende dannet grundlag for vores samfunds accelererende teknologiske transformation, og vi kan i dag kalde Danmark for europamester i digitalisering. Historien startede officielt i 1970, da DIKU blev grundlagt som det første datalogiske institut i Danmark, og som vi fejrer 50-års jubilæet for i 2021 - med et års forsinkelse.

DIKU Alumnedag står derfor i år i jubilæets tegn, og vi skruer op for festlighederne.

Vi starter som altid kl. 16 med generalforsamling i DIKU Alumneforening. Selve alumnedagen starter kl. 16.30.

Tid: 16.00 - 16.30

Sted: Auditorium 2, H.C. Ørsted Instituttet, Universitetsparken 5, 2100 København Ø

Dagsorden

2. Valg af referent
  3. Godkendelse af dagsorden
  4. Bestyrelsens beretning
  5. Behandling af emner og forslag modtaget fra alumner. Forslag til dagsordenen kan fremsendes af medlemmer til bestyrelsen på alumni@di.ku.dk indtil 3 uger før generalforsamlingen.
  6. Afstemning om evt. forslag
  7. Valg af bestyrelse:
    • Ioana Mogensen (bestyrelsesformand ) – på valg
    • Simon Søe Nissen (bestyrelsesmedlem) – på valg
    • Peter Carstensen (bestyrelsesmedlem) – ikke på valg
    • Gorm Raabo Larsen (bestyrelsesmedlem) – ikke på valg
  8. Eventuelt.

Læs DIKU Alumneforenings vedtægter her

DIKU Alumnedag 2021

Efter generalforsamlingen går vi videre til det festlige alumnedagsprogram - som i anledning af DIKU's (udskudte) 50 års jubilæum vil indeholde både flashbacks til DIKUs tidlige dage og mere moderne indslag.

16.30 - 16.45 Welcome - and how is the state of affairs at DIKU?
by Jakob Grue Simonsen, Head of Department, DIKU
16.45 - 17.15

Søren Lauesen and Peter Johansen - co-founders of DIKU talking about the good old days back in 1970 when the department was founded.

17.15 - 17.30

Mads Nielsen, professor and former head of department  of DIKU - presently involved in several new initiatives of networking and collaboration - e.g. DIREC and the new AI Pioneer Centre.

17.30 - 17.40

Short break

17.40 - 17.55

Isabelle Augenstein - Associate Professor and Head of the NLP Research Section, about explainable NLP (Natural Language Processing) i.e. how to understand the inner workings of NLP models

17.55 - 18.10

Joanna Bergström - Associate Professor, about perspectives of using Virtual Reality for Movement Learning

18.10 - 18.25

Tuukka Ruotsalo  - Associate Professor, introduces us to Cognitive interfacing with data: how can we make human cognitive system interact with artificial intelligence?

18.25 - 18.45

The DIKU Revy has existed since the 1970's. Revyboss Torben Milhøj has compiled a potpourri of classic DIKU revyhits.

18.45 - 21:00 Reception, tapas, beer, wine, soft drinks and entertainment by the notorious DIKU band Press Play on Tape playing covering tunes from old computer games dating back to good old Commodore 64.