27. august 2020

Årets bedste dag: ”Fantastisk” studiestart trods corona

Studiestart

Over 600 nye studerende bydes i disse dage velkommen på KU’s datalogiske uddannelser. På trods af afstand, håndsprit og begrænset færden på campus, fortæller de nye studerende, at de har haft en god start. Det glæder DIKU's institutleder, Mads Nielsen.

To nye studerende
Anthon og Sofie er nye studerende på DIKU.

En studiestart uden en officiel rundvisning lyder måske ikke som en helt rigtig studiestart. Det har dog været virkeligheden for de mere end 600 nye studerende, der er startet på en datalogisk uddannelse på Københavns Universitet i denne uge.

Rundvisningen er rykket online, men til gengæld har de nye studerende blandt andet deltaget i en fysisk ”dance off” og andre velkomstaktiviteter på campus med deres nye hold – med én meters afstand vel og mærke.

- Det har været helt fantastisk sjovt. Jeg har stadig ondt i halsen af at grine og glæder mig helt vildt til de næste par dage, siger Anthon Dirckinck-Holmfeld, der er startet på datalogi.

Socialt sammenhold og faglig spænding

For Sofie Pelvig, der er startet på datalogi-økonomi, har det været et stort plus, at hun også har deltaget i kickstartskurset, der i år foregik online på grund af Corona:

- Det var dejligt at træde ind og kunne genkende et par ansigter. Desuden har tutorerne været rigtig gode til at skabe et godt socialt sammenhold allerede fra dag ét, selvom vi har været lidt begrænsede af Corona.

Det er dog de faglige indlæg, begge de nye studerende fremhæver, når de skal svare på, hvad der har været det bedste i studiestartsdagene.

- Det fedeste har været at få lidt mere at vide om vores uddannelse, og hvad det egentlig er, vi skal til at i gang med. Det har bare gjort, at jeg har fået mere gåpåmod, og jeg glæder mig endnu mere, til det går rigtig i gang, siger Sofie Pelvig.

Årets bedste dag

Med et bacheloroptag der er øget med mere end 20 procent i år på KU’s datalogiske uddannelser er DIKU's institutleder, Mads Nielsen, glad for, at de studerende har kunne få en god studiestart på trods af Corona:

- Det er selvfølgelig en lidt anderledes start med masser af studerende og masser af håndsprit, men det er stadig årets bedste dag for mig.

- Nu skal de i gang med at lære noget, og vi lærer dem noget, der virkelig er brug for i samfundet. Derfor er jeg glad for, at vi har kunnet optage markant flere studerende i år og fået mulighed for at give dem en ansvarlig indførelse i at udvikle de løsninger, som der er brug for.

Det er ikke kun bacheloruddannelserne, der kommer flere studerende ind på. Kandidatuddannelsen i datalogi er også vokset og har i år optaget 115 nye studerende. De kandidatstuderende starter omkring 1. september.