26. juli 2024

Tilbudte studiepladser til it-uddannelser på Københavns Universitet stiger med over 15%

Optag 2024

I nat modtog 696 ansøgere tilbud om studieplads på en it-uddannelse på Københavns Universitet. Det er 94 flere end sidste år.

Studiemiljø

En del af årsagen er opstarten af den nye uddannelse i Bioinformatik, som kombinerer biologi, matematik og datalogi.

Men på de tre datalogiske uddannelser i Datalogi, Datalogi-økonomi samt Machine learning og datavidenskab er tallene også steget. Faktisk er der på de tre uddannelser tilbudt studieplads til 67 flere end sidste år, svarende til en stigning på næsten 20 procent.

Og selvom at denne stigning er positiv, skal den desværre også ses i lyset af, at optaget på it-uddannelser på tværs er landet er faldet med 1 procent samtidig med at erhvervslivet fortsat mangler flere og flere kandidater med it-kompetencer.

Flere kvote 2-ansøgere optages på Datalogi

Normalt tildeles 10% af studiepladserne på en uddannelse til kvote 2-ansøgere, men for uddannelsen i Datalogi er 20% af de tilbudte studiepladser blevet tildelt kvote 2-ansøgere som noget nyt i år. Dette initiativ skal blandt andet bidrage til at tiltrække flere profiler med forskellige baggrunde, erfaringer og kvalifikationer. Mangfoldighed og inklusion er nemlig helt afgørende for udviklingen af fremtidens it-systemer, hvis disse skal repræsentere og understøtte brugerne.

Tina Virenfeldt Kristensen
Sekretariatsleder