Inspiration og kurser for gymnasielærere
Her har vi samlet de bedste tilbud til dig som underviser i informatik og lignende fag på gymnasieniveau.
Inspirationsdage for gymnasielærere
Hvert år afholder SCIENCE en inspirationsdag for gymnasielærere i de naturvidenskabelige fag. Inspirationsdagen falder altid om fredagen i uge 5. Programmet består både af oplæg fra forskere på SCIENCE efterfulgt af workshops fra de forskellige institutter. Nedenfor kan du se de workshops DIKU har haft med de sidste par år.
Følg med på SCIENCE's hjemmeside for informationer om kommende inspirationsdage og tilmeld dig eventuelt SCIENCE Gymnasie-nyhedsbrev for at få direkte information hver gang der sker nyt.
Workshops i 2025: AI og machine learning i STEM-fag (2025)
På dette kursus bliver du klogere på den rivende udviklingen inden for machine learning, får opøvet nogle grundlæggende, tekniske færdigheder – og bliver inspireret til, hvordan du kan anvende machine learning på en kritisk og konstruktiv måde i din undervisning.
AI giver en række nye analysemetoder til naturvidenskab. Vi tager udgangspunkt i en case med DNA-data fra bioinformatik, hvor man kan analysere DNA-spor og forudse udseende samt alder af personen bag DNA-sporet. Derved lærer du at lave dine egne Machine Learning modeller i værktøjet Orange, som er så let at bruge, at gymnasieelever kan lære at bruge det i løbet af en time.
Kurset vil finde sted den 14. marts 2025
På dette kursus bliver du klogere på den rivende udviklingen inden for kunstig intelligens, får opøvet nogle grundlæggende, tekniske færdigheder – og bliver inspireret til, hvordan du kan anvende kunstig intelligens på en kritisk og konstruktiv måde i din undervisning.
Kom og lær, hvordan du på en didaktisk reflekteret måde kan få kunstig intelligens og computationelle metoder ind i din egen undervisning. Du vil få opøvet grundlæggende programmeringsfærdigheder med udgangspunkt i relevante cases, blive introduceret til de faglige perspektiver i machine learning, samt få udviklet et vist datalogisk-computationelt begrebsapparat. Kurset sigter desuden mod tilvejebringelsen af én eller flere sekvenser, du som kursist prøver af i din egen undervisning i den mellemliggende periode mellem kursusgangene, og som vi efterfølgende evaluerer i fællesskab.
Kurset vil finde sted løbende mellem den 20. august og 10. oktober 2025.
Læs mere om dette på begivenhedens side,
Workshops i efteråret 2024: AI i STEM og humanistiske fag
Virum Gymnasium er vært for en kursusformiddag med faglige workshops for gymnasielærere, der ønsker at styrke deres it-faglige kompetencer og få inspiration til, hvordan man kan tilgodese læreplanernes krav om innovation og inddragelse af digitale værktøjer.
Få konkrete ideer og værktøjer til, hvordan du kan bruge elementer fra informatikken i andre fag og tænke det ind i dine specifikke kernefagligheder.
Besøg tilmeldingssiden for at læse mere om kurset
Vælg én af følgende workshops
Machine Learning i informatik: en case fra bioinformatikken Mette Machholm
Sundhedsteknologi: informatik i biologi/bioteknologi Morten Aagaard Schultz
Billed- og objektgenkendelse i gymnasiets naturvidenskabelige fag Michael Lund
Generativ AI i de kreative fag – og sprogfagene Cecilie Bepler
Program
Fælles opstart (½ time): Alle deltagere samles til et fælles oplæg om det frugtbare ved tværfagligt samarbejde med informatik.
Workshop (1 time): Deltagere fordeles ud i de valgte workshops til oplæg, øvelser og dialog.
Pause (15 min.)
Workshop forsat (1 time)
Afrunding og evaluering (15 min.)
Hvem deltager?
Kursusdagen henvender sig til undervisere i de naturvidenskabelige fag, informatik, matematik, idræt samt de humanistiske fag i gymnasieskolen.
Tilmelding
Der er et begrænset antal pladser på hver workshop. Pladserne bliver fordelt efter først-til-mølle-princippet. Workshoppen med flest tilmeldte bliver afholdt, og de resterende workshops aflyses. Efter tilmeldingsfristens udløb modtager du en mail vedrørende optagelse og aflysning.
Besøg tilmeldingssiden for at tilmelde dig kurset
Betaling
Hvis din workshop bliver gennemført, modtager du en mail med et link til en betalingsside, hvor du kan gennemføre betalingen. Hvis din workshop derimod bliver aflyst, får du mulighed for at tilmelde dig den workshop, som bliver afholdt, hvis der er ledige pladser.
Kontakt
Har du praktiske spørgsmål vedrørerende tilmelding, kursusafholdelse og lignende, er du velkommen til at kontakte kursuskoordinator:
Anja Kruse Partsch
E-mail: dataekspeditioner@di.ku.dk
Køge Gymnasium er vært for en kursusformiddag med faglige workshops for gymnasielærere, der ønsker at styrke deres it-faglige kompetencer og få inspiration til, hvordan man kan tilgodese læreplanernes krav om innovation og inddragelse af digitale værktøjer.
Få konkrete ideer og værktøjer til, hvordan du kan bruge elementer fra informatikken i andre fag og tænke det ind i dine specifikke kernefagligheder.
Besøg tilmeldingssiden for at læse mere om kurset
Vælg én af følgende workshops
Machine Learning i informatik: en case fra bioinformatikken Mette Machholm
Sundhedsteknologi: informatik i biologi/bioteknologi Morten Aagaard Schultz
Billed- og objektgenkendelse i gymnasiets naturvidenskabelige fag Michael Lund
Generativ AI i de kreative fag – og sprogfagene Cecilie Bepler
Program
Fælles opstart (½ time): Alle deltagere samles til et fælles oplæg om det frugtbare ved tværfagligt samarbejde med informatik.
Workshop (1 time): Deltagere fordeles ud i de valgte workshops til oplæg, øvelser og dialog.
Pause (15 min.)
Workshop forsat (1 time)
Afrunding og evaluering (15 min.)
Hvem deltager?
Kursusdagen henvender sig til undervisere i de naturvidenskabelige fag, informatik, matematik, idræt samt de humanistiske fag i gymnasieskolen.
Tilmelding
Der er et begrænset antal pladser på hver workshop. Pladserne bliver fordelt efter først-til-mølle-princippet. Workshops med min. 10 tilmeldte bliver afholdt. Efter tilmeldingsfristens udløb modtager du en mail vedrørende optagelse og aflysning. Hvis din workshop bliver aflyst, får du mulighed for at tilmelde dig en af de workshops, som bliver afholdt, hvis der er ledige pladser.
Besøg tilmeldingssiden for at tilmelde dig kurset
Kontakt
Har du praktiske spørgsmål vedrørerende tilmelding, kursusafholdelse og lignende, er du velkommen til at kontakte kursuskoordinator:
Anja Kruse Partsch
E-mail: dataekspeditioner@di.ku.dk
Tidligere workshops og oplæg
Gennem en forelæsning og øvelse bliver du præsenteret for igangværende forskningsprojekter inden for grøn omstilling af planteproduktionen. Vi demonstrerer begrænsninger for plantevækst og diskuterer mere bæredygtige planter og måder at producere plantebaserede fødevarer i et foranderligt klima.
Hvorfor skal man blande økonomi ind i miljøspørgsmål?
Når vi vil rejse en vindmølle, bygge en ny bro over Kattegat, etablere en ny kunstig ø eller lignende, så påvirker vi det omkringliggende miljø. Sådanne valg indebærer derfor et trade-off mellem den nytte man får ud af projektet vejet op imod den påvirkning man har på natur og miljø. Miljøonomi handler om at tilvejebringe det grundlag der gør at vi kan træffe kloge valg, baseret på viden for viden fra flere fagområder.
Vi vil i denne workshop arbejde med en case og diskutere hvordan forskellige faglige discipliner kan bidrage til kloge valg, og illustrere hvordan man kan bruge miljøøkonomiske metoder til at samle dem og belyse de trade-offs der er. Vi vil også diskutere med her om og hvordan sådanne aspekter kan indgå i jeres undervisning.
For at politikere og myndigheder kan beslutte hvilke indgreb der er effektive til at inddæmme en epidemi, har de brug for modeller hvor fremtidsscenarier kan afprøves.
Agent-baseret modellering har det seneste år vist sig at være et effektivt værktøj. I en agent-baseret simulation modelleres hver enkelt individ som en agent, hvilket gør at man kan modellere mere kompliceret adfærd, og afprøve andre typer af hypoteser, som er svære at afprøve med tidligere tiders modeller.
Hidtil har SEIR-modellen været den mest anvendte, og den er også brugt i mange lande ifbm. med Corona. SEIR-modellen er baseret på differentialligninger, og arbejder på populationsniveau, og kan altså ikke indfange effekter på individniveau.
Udover at agent-baserede modeller kan fange flere effekter, er agent-baseret modeller også nemmere for eleverne at forstå og sætte sig ind i, da de enkelte individer kan visualiseres (se animation) og eleverne så at sige kan forestille sig at være en agent.
I workshoppen viser vi hvordan man i Python kan implementere en simpel epidemimodel i stil med den vist i ovenstående illustration.
Alarm der lyder ved for lange brusebade. Køkkenmaskiner der kun vil starte når strømmen er grøn. Partikelsensor der holder øje med hvornår emhætten kan slukkes igen. Det er eksempler på projekter studerende kan lave med en billig microcontroller og et par sensorer. Data om længden af brusebade eller partikelsensorer kan også logges via internettet, og analyseres videre på computeren.
I denne workshop introducerer vi hvordan fysiske produkter kan bruges i undervisningen, og hvordan eleverne selv kan komme på idéer som ovenstående ved brug af Københavns Universitets Innovations værktøjskasse [1]. Vi starter helt fra bunden, det kræver ingen forudgående programmeringsfærdigheder at deltage.
Vi kommer til at tilslutte en LED-strip og programmere den til at lyse baseret på data fx hentet fra OpenWeatherMap.org eller ElectricityMap.org, og vi går igennem de didaktiske virkemidler der har vist sig at fungere godt for os.
Den praktiske del af workshoppen ledsages af en præsentation fra forskningsprojektet FemTech.dk, om hvordan IoT-projekter kan være et element i at overkomme de barrierer der gør at kvinder fravælger IT-fagene, og hvilke andre barrierer man skal være opmærksom på.
I de sidste 10 år har Arduino været den foretrukne platform til denne type undervisning, men det har været svært for begyndere. Vi kommer i stedet til at bruge platformen MicroPython og microcontrollere af modellen ESP32.
Lær på 3 timer værktøjet NetLogo! NetLogo gør det muligt at opbygge små simulationer af verden. Det kan være alt fra folkevandringer, økosystemer, økonomiske markeder, kemiske reaktioner, adfærdsmønstre i en population, med mere. For eleverne kan det give en anden indsigt i stoffet at de selv får lejlighed til at opbygge små simulationer af naturens love eller økonomiske markeder.
Vi kommer til at dykke ned i NetLogo’s basisbibliotek af eksisterende simulationer og hvordan de uden videre kan bruges i undervisningen, og vi bygger jeres første simple simulation op fra bunden, så I får en fornemmelse for hvordan I selv kan designe jeres egne simulationer i NetLogo.
Derudover kommer I til at stifte bekendtskab med forskellige didaktiske virkemidler der har vist sig at fungere godt for os.
NetLogo kan bruges i de fleste fag og det kræver ingen specielle forudsætninger at deltage i workshoppen. Det er dog nødvendigt at medbringe en laptop.
Find mere NetLogo materiale:
Modeller fra Aarhus Universitet: https://library.ct-denmark.org/
Modelling Commons: http://modelingcommons.org/
Links til inspiration
- IT-lærerforeningens materialesamling: iftek.dk
- Bibliotek af NetLogo-baserede undervisningsforløb fra Aarhus Universitet: library.ct-denmark.org
- Undervisningsmateriale-samling udviklet af gymnasielærere i samarbejde med Aarhus Universitet: informatik-gym.dk
1-dags kurser og workshops
Datalogisk Institut støtter aktivt de danske fagmiljøer omkring Informatik i gymnasiet, ved at bidrage med forskningsoplæg og workshops til blandt andet Undervisningsministeriets årlige “Faglig udvikling i praksis”, IT-lærerforeningens årskursus og andre 1-dags kurser arrangeret af IT-lærerforeningen.
Hold øje med aktuelle kurser og workshops her, eller tilmeld dig SCIENCE's gymnasienyhedsbrev her.
Kontakt
Skriv til os, hvis du har spørgsmål, eller gerne vil samarbejde om at udbrede datalogi til alle.
Kontakt vores event team, hvis du har spørgsmål til et specifikt arrangement.
Hold dig opdateret
For at følge med i hvornår vi tilbyder klassebesøg eller kurser, så skriv dig op til nyhedsbrevet “Gymnasienyheder fra SCIENCE”.