Hvad taler vi om, når vi taler om it i matematikundervisningen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

I dette kapitel vil jeg indkredse diskussionen om it’s rolle i matematikundervisning. Det vil jeg gøre ved dels at beskrive hvilke roller it og teknologi indtager i matematikundervisningen, dels ved at ridse de store træk op i de sidste 30 års forskning inden for feltet. Jeg vil desuden beskrive de vigtigste diskussioner af, hvordan og hvor meget it skal bruges i matematikundervisningen. Jeg ser diskussionen som omhandlende tre objekter og tre spørgsmål. Objekterne, som jeg har fremhævet er 1. it og matematik, 2. it og matematiklæring og3. it og matematikundervisning. Spørgsmålene har med (a) demarkation,(b) mål og midler og (c) progressiv versus traditionel matematikundervisning at gøre. Formålet med kapitlet er at bidrage med mere klarhed omkring, hvad vi diskuterer, når vi taler om it i matematikundervisningen og dermed undgå, atvi forfalder til at diskutere for og imod brug af it i matematikundervisningen.
OriginalsprogDansk
TitelMatematik med it
RedaktørerJørgen Uhl Pedersen, Kirsten Søs Spahn, Gert B. Nielsen
Antal sider14
ForlagForlaget Matematik
Publikationsdato2016
Udgave1
Sider120-133
ISBN (Trykt)978-87-92637-85-7
StatusUdgivet - 2016
Eksternt udgivetJa

Bibliografisk note

Danmarks Matematiklærerforening har, med støtte fra A. P. Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, udviklet et efteruddannelsesprojekt til matematiklærere i grundskolen

ID: 231945058