3. september 2019

378 nye studerende på programmeringsskolebænken

Studiestart

Bachelorkurset Programmering og problemløsning (i daglig tale PoP) var denne morgen samlingspunktet for hele 378 nye bachelorstuderende fra flere forskellige uddannelser på Københavns Universitet. Det er første gang i mange år, at kurset har været så stort.

DIKUs store auditorium i Universitetsparken - også kaldet Store Knirke - dannede smukt rammen om den første forelæsning.

En ny guldalder inden for programmering

En af underviserne på faget Jon Sporring, professor på Datalogisk Institut (DIKU) kalder det en ny guldalder inden for programmering. Ikke siden 80'erne, da datalogi-uddannelsen på Københavns Universitet var den eneste af sin slags i Danmark, og datalogi var nyt og spændende, har det været så populært at lære at programmere på KU.

"Vi ser frem til i højere grad at kunne møde virksomhedernes efterspørgsel efter kandidater," fortsætter Jon Sporring.

Professor Jon Sporring holder første forelæsning i PoP.

Efter leg kommer hverdag

Den reelle studiestart for de datalogiske uddannelser er i denne uge, men de 345 nye studerende på Datalogi, Machine learning og datavidenskab samt Datalogi-økonomi har allerede været i gang i en uge med de såkaldte Campusdage. Det er introugen, hvor de nye studerende bliver fyldt op med praktiske informationer om at være studerende på Københavns Universitet og lærer hinanden at kende via sociale aktiviteter såsom fællesmiddage, lege og rustur. Nu starter hverdagen for de mange nye studerende, og vi ser frem til et spændende år med 50 % flere studerende end sidste år.

Billeder fra Campusdagene

Velkomstkomitéen tager imod.
Institutleder Mads Nielsen byder velkommen til de mange nye studerende.
DIKUs mentorer tager sig altid godt af de nye og havde planlagt masser af sociale lege på græsplænen.
Social leg i Universitetsparken / ryste sammen
D-A-T-A-L-O-G-I
2. dag bød på dagsløb med poster undervejs, så de studerende fik set alle de gode steder på Campus. Studieleder for Datalogi, Torben Mogensen forklarer sin udgave af Minestryger.
Dagsløb - Minestryger
Dagsløb - Matematik Quidditch

Dagsløb- Matematik Quidditch

Dagsløb - Jon Sporring forklarer reglerne.

Afgang til rustur.