6. februar 2020

FemTech firdoblet: Flere kvinder viser begejstring for programmering

Diversitet

Aldrig før har workshoppen for kvindelige gymnasieelever tiltrukket så stort et deltagerantal til instituttet. Sammen konstruerede deltagerne et fysisk og interaktivt produkt og lærte om at arbejde med data. Det gav flere af kvinderne appetit på at arbejde videre med datalogi derhjemme.

Studerende

Fjerde omgang af FemTech workshoppen var fyldt til bristepunktet med unge kvinder fra hele landet, der gerne vil lære, hvordan de kan være med til at udvikle teknologi til gavn for samfundet. 64 kvindelig gymnasieelever har netop deltaget i workshoppen den 28.-29. januar 2020, mens resten af de 104 tilmeldte får muligheden for at prøve livet som programmør i april måned.

På dette års workshop udviklede deltagerne deres eget ’internet-of-things’-produkt. Over to dage byggede de 64 elever et produkt, der via en microcontroller og fugtighedsmåler kan hjælpe folk med at spare på vandet, når de går i bad. Og antallet af microcontrollers var i år markant højere end tidligere. De tidligere udgaver af FemTech workshoppen på Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU) har haft cirka 25 deltagere.

For Kamma Simonÿ, der går på Det Frie Gymnasium i København, var workshoppen et indblik i en helt ny verden:

- Jeg havde ikke tænkt, jeg skulle læse datalogi før i dag. Jeg har aldrig prøvet at programmere før, så det er meget nyt, men virkelig sjovt.

Stor nysgerrighed for at programmere videre

Workshoppen fik ikke kun kvinderne til at overveje deres muligheder for at studere og arbejde med teknologi. Flere blev inspireret til at gå hjem og programmere i fritiden. Det fortæller underviser på workshoppen, Martin Dybdal, der til dagligt er datalogi-didaktisk udviklingskonsulent på  DIKU.

- Rigtig mange blev begejstret, da de fandt ud af, at de måtte tage materialet med hjem. De var blevet så nysgerrige, at de ville arbejde videre med opgaverne og materialet derhjemme.

Og det er netop vigtigt at få vækket kvinders interesse for teknologi og data.

- Teknologi fylder så meget i vores samfund, at det er en demokratisk nødvendighed at få kvinderne med. Hvis ikke vi får flere kvinder med, så bliver teknologien og kulturen omkring den kun skabt af mænd, siger Martin Dybdal.

Mens der i år var tilføjet en forelæsning om sprogteknologi (Natural Language Processing) som nyt programpunkt, så ser Martin Dybdal det praktiske fokus, som workshoppens helt særlige ingrediens. Det giver Nisreen Albasatneh fra Midtsjællands Gymnasium i Haslev ham ret i:

- Det er fedt, at man kan bruge computere, ikke bare til at programmere, men også i den virkelig verden. Man kan bruge datalogi som løsning på rigtig mange problemer.

Datalogi er ikke kun for enspændere

På workshoppen var det sociale også et vigtigt element. IT-løsninger skabes af teams og kræver masser af samarbejde og koordinering, men ofte portrætteres dataloger som enspændere.

- Vi vil vise, at datalogi ikke kun er for enspændere, men at man bliver nødt til at arbejde sammen med andre, forklarer Martin Dybdal, med workshoppen forsøger vi at nedbryde nogle af de eksisterende fordomme om, hvad det vil sige at være datalog.

De 40 elever på ventelisten får muligheden for at deltage i en ekstra workshop på DIKU den 15-16. april i år.