8. juli 2021

Datalogiske uddannelser på Københavns Universitet fastholder popularitet

Ansøgning

Antallet af 1. prioritetsansøgninger til de datalogiske uddannelser på Københavns Universitet holder sit høje niveau på trods af generelt fald i ansøgninger efter 1,5 års coronapandemi.

Studerende sidder ved computer i lab

372 unge har i år sat et kryds ved de tre uddannelser forankret på Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU) som deres 1. prioritet.

Dermed har uddannelserne formået at fastholde det høje ansøgningstal fra sidste år. Kigger man udelukkende på kvote 1-ansøgninger er der ovenikøbet en lille stigning på ni procent til DIKU’s uddannelser.

Til sammenligning er antallet af unge, der har valgt en it-uddannelse som 1. prioritet på landsplan faldet med seks procent i år ifølge brancheorganisationen IT-branchen.

- Det er bekymrende, hvis der generelt er en faldende interesse for datalogi og it blandt de unge. Det er et af de fag, vi skal leve af i fremtiden, og så er det uden tvivl en af de mest spændende brancher at forfølge en karriere i for nutidens unge. Derfor er jeg også glad for at se, at vi ikke mærker en faldende interesse hos os, siger Martin Lillholm, viceinstitutleder for undervisning på DIKU.

Ifølge nye tal udarbejdet for Danske Gymnasier og Ingeniørforeningen IDA, vil der mangle op mod 22.000 it-professionelle i 2030. Derfor er det vigtigt for DIKU, at studiepladserne bliver udfyldt.

- Nu går Uddannelsesministeriets komplicerede algoritmer i gang med at regne og tildele studiepladser. Derfor er det svært at sige noget om ansøgningstallets påvirkning på optagelsen lige nu. Men vi håber, at vi får lige så mange i gang som sidste år, så vi kan hjælpe til med at udfylde det voksende hul på arbejdsmarkedet for it-professionelle, siger Martin Lillholm.

De unge får svar på deres ansøgning den 28. juli 2021.

Martin Lillholm
Viceinstitutleder for uddannelse