29. juni 2021

Datalogistuderende på KU i front: Skal præsentere deres specialer på anerkendt konference

Uddannelse

To nyudklækkede kandidater i Datalogi fra Københavns Universitet, Anna Lesniak og Prangshuman Das, har markeret sig på en anerkendt international konference. De er nu ansat hos henholdsvis Tech Unicorn-virksomheden Zendesk og Microsoft.

Billede af Prangshuman Das og Anna Lesniak
Private fotos af Prangshuman Das og Anna Lesniak

Anna Lesniak og Prangshuman Das fik en fornem afslutning på deres kandidatuddannelse i Datalogi. Som hovedforfattere på hver sin videnskabelige artikel starter de nemlig deres karriere med et ekstra kort på hånden.

Og det er ikke en hvilken som helst konference, som de to kandidater snart skal deltage i. DEBS-konferencen er førende inden for forskning i distribuerede og eventbaserede softwaresystemer, som er et varmt emne i erhvervslivet. Det er her, feltets klogeste hoveder samles om de nyeste resultater, og i år endte kun 27 procent af de indsendte artikler med at blive optaget.

- Jeg er taknemmelig for, at mine vejledere troede på mig og foreslog mig at skrive en videnskabelig artikel ud fra mit speciale. Som studerende på DIKU kan du nemt vælge at lave projekter, der bidrager til forskning. Jeg glæder mig til at præsentere vores arbejde på konferencen, siger Anna Lesniak, der nu er ansat hos Tech Unicorn-virksomheden Zendesk.

Bidrager til understuderet område

Anna og Prangshuman har begge skrevet deres speciale om såkaldte microservices – en ny softwarearkitektur, hvor applikationen er opdelt i autonome og mindre tjenester i stedet for at have én enkelt database. Faktisk så ny, at der er behov for en del mere viden om opfindelsen.

Det skulle ikke være en hæmsko for Anna og Prangshuman, som koblede sig på den forskningsgruppe på instituttet, som arbejder med eventbaserede systemer, især microservices. Professor Yongluan Zhou, der også er studieleder for kandidatuddannelsen i Datalogi, leder gruppen. Anna og Prangshuman blev derudover vejledt af ph.d.-studerende Rodrigo Nunes Laigner.

- Det var prikken over i’et at udgive min første videnskabelige artikel, samtidig med at jeg skrev mit speciale. Det er jeg stolt af at have opnået, og det havde ikke været muligt uden den store støtte, som Yongluan og Rodrigo gav mig. Generelt har jeg oplevet et opmuntrende studiemiljø på instituttet, siger Prangshuman Das, der nu er ansat hos Microsoft.

Kort fortalt har Prangshuman lavet et værktøj, som skal hjælpe microservice-softwareudviklere med at tage bedre designvalg. Anna har arbejdet med at udvikle et system, som skal sørge for, at softwareudviklere udvikler microservices korrekt.

- Anna og Prangshuman har hver især lavet et stykke arbejde, som kan bidrage til at løse nogle virkelige udfordringer. Microservices bruges af en håndfuld store virksomheder som Amazon, men det er noget, som mange flere er interesseret i at implementere, siger ph.d.-studerende Rodrigo Nunes Laigner.

Yongluan Zhou
Professor og studieleder